Krav från e-handlare: Hantera bedrägerierna centralt

Stor frustration när den lokala polisen inte hinner med nätbedrägerierna.

När Internetrelaterade bedrägerier blir allt vanligare och polisen ofta verkar ha fullt upp på annat håll, är det många e-handlare som känner att krafttag behöver tas. Det menar den danska e-handelsorganisationen FDIH, som tidigare i våras kontaktade Danmarks justitieminister Søren Pape Poulsen för att involvera honom i kampen mot den e-handelsrelaterade brottsligheten.

FDIH efterlyser bland annat bättre utredningsmöjligheter för polisen och en digital central plattform för att anmäla brott. Nu har organisationen fått svar från ministern, som lovar att nätbedrägerierna är ett prioriterat område för den danska regeringen.

Annons

"Hade gärna sett exakt datum"

Bakgrunden till den digitala plattformen ska vara att många e-handlare har känt sig frustrerade när den lokala polisen inte har haft tid eller möjlighet att utreda de anmälningar som kommit in.

Med alla anmälningar om danska nätbedrägerier samlade på ett ställe väntas det även bli lättare för polisen att få en övergripande bild på särskilda trender bland bedragarna.

- Jag är nöjd med svaret från justitieministern även om jag gärna hade sett en rad konkreta förslag för att stärka polisens utredningsmöjligheter och ett exakt datum för lanseringen av digitala anmälningar, säger FDIH:s VD Niels Ralund i ett uttalande.

LÄS ÄVEN: Dansk e-handlare fick nog - fångade bedragerska själv

Annons