Kritikstorm mot PostNord: ”Deras statistik betyder inget”

PostNords siffror visade att leveranserna nästan alltid fungerar som tänkt - något som har fått flera e-handlare att reagera.

Efter att den senaste tiden ha fått en del kritik för att posthanteringen inte fungerar som den ska publicerade PostNord i förra veckan ett blogginlägg med diverse statistik som skulle visa att de allra flesta brev och paket faktiskt kommer fram precis som det var tänkt. Enligt inlägget reklamerades endast 0,07 procent av de paket som företaget hanterade, och antalet synpunkter uppgick under en dag till 51 stycken, att jämföra med 332 223 paket.

"Varje reklamation tar 4-5 mail" 

Nu har dock siffrorna i sig fått synpunkter. Flera e-handlare som läst vår artikel tycker att PostNords statistik inte ger hela bilden eftersom det finns ett mörkertal när det kommer till reklamationer och synpunkter.

Annons
Annons

- Jag själv ringer ytterst sällan till kundtjänst eller gör en reklamation via webben eftersom 9 av 10 fall löser vi själva, skriver en person.

- När jag har tid över så roar jag mig med att reklamera, men varje reklamation tar 4-5 mail innan dom erkänner. Deras statistik betyder inget, menar en annan.

Ytterligare en person undrar om det hela är ett skämt och flera tycker att PostNord har gjort det så krångligt att reklamera att det inte är värt besväret.

"Vill inte göra våra kunder besvikna"

PostNords reklamationschef Stefan Helander har tagit del av vår artikel och dess kommentarer, men tycker att det är för få konkreta exempel med för lite bakgrundsfakta för att det ska vara möjligt att komma med konkreta svar.

Men generellt sett menar Stefan Helander att det är viktigt att man reklamerar.

- Det hjälper oss att hjälpa kunden samt att hitta eventuella svaga länkar i kedjan och när vi hittar brister göra förbättringar. Självklart vill vi inte göra våra kunder besvikna, vilket bland annat är en följd av att man har andra förväntningar än de som villkoren omfattar. Ett led i att minska den risken är att vara tydliga i vår kommunikation, skriver PostNords presstjänst i ett mail till Ehandel.se.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!