Kronans Apotek satsar mycket på omnikanal. I oktober meddelade företaget att deras e-handelstillväxt uppnådde 50 procent under 2018 års första halvår. Samtidigt köpte Oriola, som äger Kronans Apotek, 17 procent av det svenska nätläkarföretaget Doktor.se.
LÄS ÄVEN: Kronans Apotek gasar online och bromsar offline
Sedan kom Black Friday och Kronans Apotek hakade på rabbattåget och körde erbjudanden under hela Black Week. Något som ökade den totala försäljningen i deras egen e-handel med 261 procent.
"Investerar i ny teknik"
Nu meddelar läkemedelsaktören att deras online-försäljning har fortsatt att växa. Och den växer enligt uppgift mer än dubbelt så snabbt som den övriga apoteksmarknaden. Under fjärde kvartalet ökade Kronans Apoteks omsättning med 74 procent, jämfört med marknadens ökning på 35 procent.
- Vi har återigen haft ett bra år i år, och det är fantastiskt kul att vår e-handel fortsätter att öka, säger Anders Torell, VD för Kronans Apotek, i ett pressmeddelande.
- Vi ska fortsätta växa snabbare än marknaden. Det gör vi genom att investera i kompetens och ny teknik som gör att vi kontinuerligt bygger nya insikter om våra kunder och utvecklar en stark omni-kanalupplevlse, fortsätter han.
Satsningar på omnikanalen
En av apotekföretagets satsningar på omnikanal lanserades under januari. På två av Kronans Apotek i Stockholm öppnades drop in-mottagningar för enklare vårdärenden, som de driver tillsammans med Doktor.se.
Målet är att successivt öppna fler drop in-mottagningar redan i år och satsa på fler städer.
- Samtidigt som vi fortsätter vår satsning för att ta en allt större del av e-handelsförsäljningen för apotek så jobbar vi även vidare med och utveckla kärnverksamheten med försäljning och rådgivning kring läkemedel – där ska vi också ligga i framkant och erbjuda våra kunder bästa möjliga rådgivning oavsett om de handlar online eller i fysiska apotek, säger Anders Torell.