Kunder bojkottar e-handlare efter Syrien-insamling

Norska Stormberg fick in över 200 000 norska kronor när man i fredags skänkte nätbutikens dagskassa för att hjälpa de syriska flyktingarna. Alla var dock inte positiva och på kuppen förlorade man en hel del kunder.

I förra veckan meddelade Stormberg att man under fredagen den 11 september skulle skänka hela sin dagsomsättning i nätbutiken för att hjälpa flyktingarna från Syrien. Något som totalt inbringade 223 000 norska kronor.

Ett initiativ som tydligen inte uppskattas av alla. Enligt Netthandel.no ska flera kunder ha luftat sitt missnöje i sociala medier och sagt att man från och med nu slutar att handla hos Stormberg.

Annons
Annons

– Flera kunder har gett oss positiv feedback för att vi hjälper människor på flykt, men vi vet också att vi har förlorat kunder till följd av att vi bidrar med pengar till den största flyktingkatastrofen sedan andra världskriget. Det innebär inte att vi kommer att engagera oss mindre framöver för att hjälpa flyktingarna, tvärtom, säger Steinar J. Olsen, grundare och vd för Stormberg.

Ska anställa flyktingar

En del av kritiken mot Stormbergs initiativ sägs bero på rädsla för islam och för att man inte vill att Norge ska ta emot syriska flyktingar. Vissa hävdar samtidigt att Stormberg endast varit ute efter att få positiv mediabevakning.

Något som Steinar. J Olsen tillbakavisar och under gårdagen publicerades ett nytt inlägg på Stormbergs blogg där företaget lovar att fortsätta sitt arbetet för att hjälpa flyktingarna. Bland annat hoppas Stormberg kunna anställa en flykting i var och en av sina 53 butiker under de närmaste 24 månaderna.

– Vi kommer att hålla fast vid vår rekryteringspolicy och sträva efter att bidra till integreringen av flyktingar, oavsett hur många kunder vi förlorar på vägen. Kanske är det inte är kommersiellt korrekt att tänka så, men vi gör det ändå. Eftersom det är rätt sak att göra, säger Steinar J. Olsen.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!