Kunderna ändrar sig varje vecka – humör spelar stor roll

Konsumenterna är inte speciellt trogna mot varken e-handlare eller leverantörer.

En återkommande kund är ofta en kund som handlar mer, och därför är de flesta e-handlare förstås måna om att bygga bra relationer med sina kunder. Men det arbetet kan vara förgäves.

"Blir frustrerade av irrelevant reklam"

Åtminstone om man ska tro en ny undersökning från marknadsföringsföretaget Rocket Fuel, som visar att konsumenterna gärna ändrar köpbeteende - och att det hos 55 procent av konsumenterna sker så ofta som varje vecka. Företaget rapporterar också att 64 procent av onlinekonsumenterna reagerar olika på annonser beroende på vilket humör de är på.

Annons

- Utan rätt teknik för att identifiera detta, såväl som förmågan att organisera och utnyttja all data, riskerar annonsörer att dagens konsumenter bara blir frustrerade när de nås av irrelevant och irriterande reklam, konstaterar Rocket Fuel i ett pressmeddelande.

Enligt Rocket Fuel har det blivit allt svårare för marknadsförare att förutspå konsumentbeteenden. För att nå framgång måste annonser numera tilltala olika individer - och att nå ut med ett och samma budskap till en hel grupp är därför inte det lättaste.

Rekommenderar AI-teknik för att träffa rätt

Bolaget föreslår att man använder sig av artificiell intelligens för att analysera sin data och att komma med personliga erbjudanden. Annars är risken att reklam endast uppfattas som irrelevant och irriterande.

- Eftersom detaljhandlare under en lång tid har samlat på sig stora mängder data behöver de nu förlita sig på prediktiva teknologier, som är drivna av artificiell intelligens, för att effektivt kunna använda all data i sin marknadsföring. Med dessa prediktiva teknologier kan de nu fastställa beteendemönster för att förutspå framtida trender och konsumentbeteenden, säger Rocket Fuels Nordenchef Magnus Johansson pressmeddelandet.

Rocket Fuel, som själva arbetar med en typ av marknadsföring som ska möta kundernas individuella önskemål, har i sin undersökning ställt frågor till drygt 2 200 onlinekonsumenter i Storbritannien, USA, Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien, Sverige och Australien. Undersökningen genomfördes i april 2017.

Annons