Kunderna blir allt mer fientliga mot retargeting-reklam

Svenskarna börjar tröttna på att ständigt se reklam för produkter de just beställt på nätet och allt fler installerar reklamblockerare.

Du går in och köper något på nätet och sen poppar reklam för exakt samma produkt plötsligt upp på varenda sida du går in på. De flesta konsumenter upplever detta fenomen allt oftare - och blir allt argare.

Reklam syns 9 gånger på två veckor 

Många uppger till och med att de känner sig förföljda av den här typen av reklam. Och det är kanske inte så konstigt - i genomsnitt ser de reklamen för den prdukt de beställt hela 9,5 gånger inom loppet av drygt två veckors tid. Det visar en ny studie från Demoskop som gjorts i samarbete med intresseorganisationen Sveriges Annonsörer. 

Annons

Annonsformen har blivit så vanlig att den fått ett eget namn. Retargeting, även kallat remarketing, har ökat lavinartat i takt med ökande e-handel.

57 procent får reklam för redan köpta varor

Medan hela 85 procent av svenskarna handlat online under det senaste halvåret så har över hälften, 57 procent, sett annonser för den vara de tidigare köpt.

Enligt undersökningen reagerar nu allt fler svenskar negativt på annonsformen. Tre av fyra är negativa till annonsformen och på en sjugradig skala där 1 motsvarade “mycket negativ inställning”, gav de tillfrågade ett snittbetyg på 2,68. De vanligaste orden som användes för att beskriva reklamen var ”förföljd”, ”bevakad” och ”onödig då jag redan köpt samma sak”.

- Det här är oroväckande siffror som vi som bransch måste ta till oss. Att vi skapar reklam som är efterhängsen och irriterar spär på reklamtröttheten som finns. Reklamen online måste bli smartare och mer relevant, säger Anders Ericson, VD på Sveriges Annonsörer i ett pressmeddelande.

15 procent har ad blocker 

15 procent har enligt studien blivit så trötta på reklamen att de själva installerat en reklamblockerar, eller så kallad ad blocker. Ytterligare 21 procent uppgav att de funderar på att installera en sådan som följd av just retargeting.

- Det finns en stor potential i retargeting men undersökningen visar att den potentialen inte utnyttjas fullt ut. Detta innebär att inställningen till reklamen blir överlag negativ och detta kan påverka dess effekt, konstaterar Peter Bryngelsson, ansvarig för Demoskops erbjudande inom varumärke och kommunikation.

Annons