Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

För de som följt den kinesiska e-handelsmarknaden så är det inte helt oväntat. Amazon meddelar nu att man kommer att lämna Kina. Konkurrensen från inhemska aktörer som Alibaba och JD.com är alldeles för stor och den amerikanska e-handlaren tar nu sitt pick och pack och lämnar landet.

LÄS ÄVEN: Alibabas Singles Day omsatte 280 miljarder kronor

Annons

Den kinesiska nätbutiken Amazon.cn kommer att stängas den 18 juli, rapporterar bland annat Reuters. Amazon kommer även att stänga sina tjänster för tredjepartssäljare i landet. Man lämnar helt enkelt fullständigt, gällande e-handeln, och kommer endast att låta kineser handla från Amazons andra sajter världen över.

- De drar sig ur eftersom de inte är lönsamma och de växer inte, säger analytikern Michael Pachter till Reuters.

Det enda som kommer att riktas direkt till kineserna är digitala produkter och Kindle-läsare. Amazon molnverksamhet, AWS, är inte heller påverkad av nedstängningen.

Enligt kinesiska analytiker så har Amazon ingen konkurrensfördel gentemot inhemska e-handlare som Alibaba, som mycket snabbare kan skicka ut varorna till kunderna. Jättarna Alibaba och JD.com sägs äga över 80 procent av e-handelsmarknaden i landet.

Amazon tog sitt första steg in i Kina redan 2004 genom att köpa upp Joyo.com, en e-handelssajt man 2007 döpte om till Amazon.cn.

LÄS ÄVEN: Amazons omsättning i Sverige 2018

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!