Lantbutiken slungade sig över drömgränsen 2014

Lantbutiken.se har sedan starten 2009 vuxit till en av Sveriges största nätbutiker för lantbruksprodukter. 2014 blev ännu ett rekordår och omsättningen klättrade över den magiska gränsen på 20 miljoner kronor. Nu tar man nya tag och siktar på 30 miljoner.

Lantbutiken.se har gått från en enda produkt i butiken 2009 till en omsättning över 20 miljoner kronor 2014. Lantbutiken gör enligt grundaren Anders Bengtsson ett nytt rekordår och det senaste bokslutet visar en omsättningsökning med hela 43 procent. Även vinstmarginal och bruttovinstmarginal ökade positivt.

– Att driva e-handel med ständigt växande omsättning är mycket tufft. Om man lyckas förstå vad som krävs för att öka omsättningen, är det inte svårt att öka omsättningen med flera 100-1000 procent år efter år. Det svåra är att uppnå vinst från dag ett. Det är även svårare att uppnå ökad vinst i takt med ökad omsättning, säger Anders Bengtsson, VD på Lantbutiken.se.

Annons
Annons

Ska ta marknadsandelar

Nyligen slog företaget även upp portarna till PoultryZoo.com, en onlinebutik med fjäderfätillbehör. Men man ligger inte på latsidan. I år ska verksamheten optimeras och effektiviseras ytterligare, vilket kommer ge en positiv effekt på bruttovinsten enligt Anders.

– Företagets framtid ser fortsatt mycket ljus ut och det finns stora möjligheter att ta fler marknadsandelar. Vi vill tacka alla våra leverantörer och framförallt alla våra underbara kunder för fortsatt förtroende att vara en självklar leverantör av lantbruksprodukter på nätet. Vi är väldigt glada över företagets utveckling, säger Anders Bengtsson.

Källa: Press
På bild: Anders Bengtsson

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!