Lavendla tar in 23 miljoner – siktar på utlandsexpansion

Ska dubbla omsättningen 2018.

I våras stod det klart att begravningstjänsten Lavendla hade ökat med 600 procent på ett år och då gick mot en omsättning på 20 miljoner för helåret 2017. Nu kan vi avslöja att målet mer eller mindre nåddes, vilket innebär att bolaget gjorde en rejäl ökning från de 8,5 miljoner som omsättningen kom upp i 2016.

LÄS ÄVEN: Begravningstjänst på nätet ökade med 600 procent på ett år

Annons

- Omsättningen för i år landar på strax under 20 miljoner kronor. Alla siffror är inte helt klara än så vi vet ännu inte exakt, skriver Lavendlas vd Jakob Nordström i ett mejl till Ehandel.se.

Eequity och Bonnier Ventures går in

Enligt egen utsago har bolaget sedan starten 2014 hjälpt “tusentals familjer” att ordna begravningen online, och nu är siktet inställt på fortsatt expansion. Till hjälp har företaget tagit in 23 miljoner kronor från investerarbolagen eEquity och Bonnier Ventures.

Pengarna ska användas till att växa både i Sverige och utomlands.

- Pengarna går i huvudsak till att 1) bygga en IT-plattform som kvalitetssäkrar vår fortsatta tillväxt, 2) att skala upp marknadsföring och driva digitaliseringen snabbare genom att etablera kategorin begravning online, och 3) expansion i och utanför Sverige, förklarar Jakob Nordström.

Vilka marknader är ni intresserade av?

- Vi har i första hand för avsikt att etablera Lavendla som nummer ett online i Sverige. Sedan är målet att under året även expandera till nya marknader utanför Sverige. Då handlar det om Norden, men var i Norden är ännu inte bestämt.

Ska dubbla under 2018

Under 2018 siktar Lavendla på att dubbla omsättningen igen, och kommer alltså om allt går vägen att ha nått cirka 40 miljoner när året är över.

- Lavendla har på kort tid kommit att bli en ledande digital begravningsbyrå. Vi är imponerade av att Jakob och hans team har lyckats med att på så kort tid kombinera hög tillväxt med bra kostnadskontroll, och en ansvarsfullt driven verksamhet med exceptionellt starka omdömen från kunderna. De skapar valfrihet till ett bra pris. Vi ser fram emot att stödja dem i deras fortsatta resa, säger Dajana Mirborn, Investment Director på Bonnier Ventures, i en kommentar.

Annons

Annons