Leveransalternativ lika självklart som betalalternativ

Möjligheten att välja mellan olika leveransalternativ blir allt viktigare i konkurrensen om e-handelskonsumenterna.

Att kunderna i allt större utsträckning efterfrågar flexibla leveranser kan inte komma som en blixt från klar himmel för e-handlare. Något som flera undersökningar pekat på tidigare och nu visar nya siffror från PostNord att tre av fyra konsumenter tycker att det är viktigt att få välja på vilket sätt en vara ska levereras.

Undersökningen visar också att var femte e-handelskonsument under det senaste året avstått från att köpa en vara för att de inte har kunnat få den levererad på det sätt som passar.

Annons
Annons

Sex av tio e-handelsföretag säger att de erbjuder kunderna möjligheten att välja typ av leverans men trots det uppger knappt hälften av konsumenterna, 46 procent, att de fick välja hur varan skulle levereras vid sitt senaste köp.

– Konsumenten vill idag välja leveransalternativ och de e-handlare som inte erbjuder kunden den möjligheten riskerar att gå miste om en stor potential när kunderna vänder sig till någon annan eller helt avstår köp, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

Till bilen eller kylskåpet

När det gäller önskade leveranssätt uppger fyra av tio konsumenter att de föredrar att få sin vara levererad till ett utlämningsställe medan tre av tio vill få den levererad till sin postlåda.

Samtidigt blir konsumenterna allt mer öppna för olika alternativ vad gäller hur och när en vara kan levereras.

Idag går det till exempel att få sina varor till bakluckan på bilen och det pågår nu också tester med att få e-handlade matvaror inburna till kylskåpet när du inte är hemma. Något som gör att kunden slipper sitta och vänta på sin leverans.

– Vid ett e-handelsköp borde det vara lika självklart att bli erbjuden olika leveransalternativ som det är att få välja bland flera betalningsalternativ, säger Carin Blom.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!