Linas Matkasse tappar till lösplock – vill vända till vinst

Men 26 anställda har lämnat bolaget på kort tid.

Linas Matkasse brottas just nu med flera problem, uppger Di Digital. Ett är att 26 medarbetare ska ha valt att lämna bolaget under våren och sommaren, vilket sägs motsvara en fjärdedel av personalstyrkan i Stockholm. Samtidigt väljer allt fler kunder bort företagets standardiserade middagskassar, till förmån för lösplock och mer flexibla middagslösningar hos konkurrenter som Mathem och Mat.se. 

Förlust på knappt 9 miljoner

Under 2017 backade dessutom företagets omsättning för första gången sedan starten och minskade med fem procent, till 664 miljoner kronor. Samtidigt steg förlusten till 8,8 miljoner. Den nedgången ska ha fortsatt under 2018.

Annons

- Det stämmer, men takten är ungefär den samma som under 2017, säger Linas Matkasses vd Jonas Karlén till Di Digital.

LÄS ÄVEN: Linas Matkasse backar för första gången sedan starten

För att få bukt med den nedåtgående trenden har Linas Matkasse börjat erbjuda större variation och mer valbarhet i sina kassar, men problemet ska då vara att packningsprocessen blir mer komplicerad, vilket driver upp kostnaderna.

- Vi ser tydligt att kundernas preferenser går mot att välja mer själva. Och vi har motverkat kostnadsökningarna genom att slå ihop våra två produktionsenheter till en ny lokal i Göteborg, säger Jonas Karlén.

Ska få "flexibelt kunderbjudande"

Problemen ska ha föranlett en stor omstrukturering, vilket är det som ska ha lett till att 26 personer har lämnat bolaget. Hälften av dessa ska ha sagts upp på grund av arbetsbrist, medan resten ska ha lämnat frivilligt. Två av de som gått frivilligt är företagets ekonomichef Gabriel Ingemarsson och Elin Björkehag, som tidigare var chef för digital affärsutveckling.

Av de som sagts upp på grund av arbetsbrist så ska orsaken delvis vara att företaget omprioriterat IT-resurser från Sverige till Norge. Samtidigt ska företaget fortfarande ha runt 170 medarbetare kvar i Sverige och som helhet sägs bolagsgruppen ha uppemot 400 personer anställda hos sig. Målet för de fortsatta satsningarna inom bolaget är enligt Jonas Karlén nu att nå vinst.

- Omställningen går ut på att anpassa produkten till ett mer flexibelt kunderbjudande. Vi ska jobba nordiskt och har goda möjligheter att få omsättningen att vända upp och återgå till vinst, avslutar han.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!