Lindex fullträff: Ökar resultatet från 130 till 298 miljoner

Stark tillväxt på nätet.

Ökad lönsamhet på samtliga marknader och inom alla affärsområden. Så sammanfattar LIndex sitt 2018. I dag presenterar modeaktören sina siffror för det fjärde kvartalet samt för helåret, och det är framför allt den stärkta lönsamheten som lyfts fram.

Ökade försäljningen med 3,6 procent

Lindex rörelseresultat för 2018 nådde upp i 298 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 130 miljoner 2017.

Annons
Annons

- Våra framgångsrika strategiska åtgärder har resulterat i både fin försäljningstillväxt och minskade kostnader, säger Lindex vd Susanne Ehnbåge i ett pressmeddelande.

Utöver att minska kostnader och förbättra marginaler, har Lindex ägnat året åt att öka sin försäljning med 3,6 procent. Omsättningen landade på 589,9 miljoner euro. 

- Lindex visar en bättre försäljningstillväxt än marknaden inom alla nordiska länder för 2018 och modeföretaget fortsätter också sin starka tillväxt online med en försäljningsökning på 46,6 procent under året, sammanfattar företaget.

"Accelererar digitala satsningar"

Det här året planerar Lindex att satsa på fortsatt tillväxt. Tanken är att bolagets e-handel ska fortsätta att växa, samtidigt som företagets varumärke vinner mark i nya länder.

- Under 2019 är försäljningstillväxt och god kostnadskontroll fortsatt i fokus. Vi växer starkt online och kommer under året accelerera våra digitala satsningar. Hur vi skapar värde och överträffar kundens förväntningar bygger vår framgång. Det är med stor entusiasm vi nu blickar framåt med ambitionen att fortsätta stärka Lindex position som globalt varumärke, säger Susanne Ehnbåge.

Ehandel.se har sökt Lindex för kompletterande information angående företagets omsättning. 

LÄS ÄVEN: Lindex dubblar resultatet och ökar e-handeln med 65 procent

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!