Lyko ökade med 50 miljoner i Q1: ”Stark online-start på året”

Butiksförsäljningen minskar.

En ökning på 25,6 procent till en omsättning på drygt 254 miljoner kronor. Så ser facit ut när Lyko i dag presenterar sina siffror för årets första kvartal. Under perioden januari till mars lyckades omniaktören dessutom öka sitt rörelseresultat från 0,8 till 2,2 miljoner kronor.

"Ytterligare effekt av Black Friday"

Precis som i Lykos senaste kvartalsrapporter, var det även denna gång bolagets e-handel som stal rampljuset. Under rubriken "Stark onlinestart på året" skriver företagets vd Rickard Lyko att onlineförsäljningen nu står för 70 procent av bolagets omsättning.

Annons
Annons

- Lykos starka tillväxt inom segmentet Online fortsatte under det första kvartalet 2019. Vi fick därmed ytterligare effekt av den höga aktiviteten och det stora kundinflödet under det fjärde kvartalet i samband med julhandeln och Black Week i november, kommenterar han i ett pressmeddelande.

E-handelstillväxten uppges bland annat ha att göra med att e-handeln växer generellt.

- Den långsiktiga trenden att kunderna handlar allt mer på nätet är fortfarande mycket tydlig och en viktig förklaring till vår tillväxt. En annan och betydligt mer påtaglig faktor är att Lyko fortsätter att ta marknadsandelar inom hår- och hudvårdsprodukter Online. Att vi fortsätter att stärka vår position online förklaras av en väl fungerade och smidig e-handelsupplevelse, ett brett produktsortiment av kvalitetsvarumärken och en effektiv marknadsföring av både Lyko-varumärket och vårt sortiment.

Butikerna bidrar till e-handeln

Lyko finns också etablerade i Norge och Finland. I de länderna uppges tillväxten vara större än i Sverige, även om den sker från lägre nivåer.

Utöver sin växande e-handel har Lyko ett butiksnät som täcker framför allt stora delar av Sverige. I sin färska rapport uppger företaget att butiksförsäljningen minskar, men att de fysiska butikerna är viktiga för att e.handeln ska fortsätta växa.

- Vi fortsätter även att arbeta löpande med att stärka vårt butiksbestånd med rätt erbjudande i rätt lägen. Våra fysiska butiker fortsätter att skapa förutsättningar för Online-segmentet då de ger oss tillgång till ett attraktivt produktsortiment. Vi kommer därmed fortsätta satsa på vårt butiksnät genom innovation och stärkt omnikanalstrategi, skriver Rickard Lyko.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!