Search
Close this search box.
ANNONS

Macys E-handelssatsning i Kina kritiseras

Macys E-handelssatsning i Kina kritiseras
Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Dela artikeln:

Den amerikanska butikskedjan Macys har haft รถgonen pรฅ den kinesiska e-handelsmarknaden under en lรคngre tid. Nu har man dock bestรคmt sig fรถr att ta en paus i expansionsplanerna. Samtidigt kritiserar flera e-handelsexperter deras prioriteringar fรถr att lyckas.

ANNONS

Fรถrra รฅret investerade varuhuskedjan Macys 15 miljoner dollar i den kinesiska flash sale-sidan, Jiapin.com. Tanken var att det skulle vara startskottet pรฅ kedjans expansion i Kina och Jiapin skulle รคven med start i juni i รฅr bรถrja sรคlja en del av Macys sortiment, men sรฅ har det inte blivit.

Samtidigt รคr inte heller Oumei.com, en sajt som skapats fรถr Macys kinesiska konsumenter, tillgรคnglig lรคngre. Och nu sรคger butikskedjan att man lรคgger ner sina planer pรฅ e-handel i landet, รฅtminstone tillfรคlligt.

โ€“ Macys รคr mycket fascinerade av Kina men vi behรถver mer tid fรถr att utarbeta en strategi fรถr den kinesiska e-handelsmarknaden. Vi har studerat Kina i mer รคn 10 รฅr men vi mรฅste fortsรคtta med att fรถrsรถka rรคkna ut hur vi ska lyckas dรคr, sรคger Karen Hoguet, ekonomichef pรฅ Macys.

Kinesiska nรคkunder kan dock fortsรคtta att handla via Macys amerikanska sajt, nรฅgot som varit mรถjligt sedan 2011.

โ€“ Vi fortsรคtter att vara intresserade av en internationell expansion och sรคljer internationellt till mer รคn 100 lรคnder via Macys.com. Vi kommer att behรฅlla vรฅr รคgarandel i Jiapin.com och fortsรคtter att titta pรฅ marknaden i Kina och andra lรคnder fรถr att lรคra oss om kunder i andra kulturer, sรคger en talesman fรถr Macys.

Stora skillnader mellan lรคnderna

Men det finns flera e-handelsexperter, bรฅde kinesiska och amerikanska, som ifrรฅgasรคtter Macys planer pรฅ att fรถrst bรถrja sรคlja via en egen e-handelssajt istรคllet fรถr att รถppna en butik pรฅ nรฅgon av Kinas e-marknadsplatser. Som till exempel Tmall eller JD.com.

โ€“ Macys prioriterar att bygga en egen e-handelssajt nรคr andra vรคsterlรคndska aktรถrer vรคljer att sรคlja pรฅ en e-marknadsplats nรคr de expanderar till Kina. Jag tror att de kommer att รถppna en butik pรฅ Tmall i framtiden och det รคr bra sรคtt att snabbt lรคra sig hur kinesiska kunder tรคnker och fรถr att minimera kostnaderna. Att bygga en webbshop รคr inte sรฅ svรฅrt tekniskt, men det krรคver en hel del marknadsfรถring. Macys bรถr nog ocksรฅ รถppna fysiska butiker i Kina eftersom det รคr dรคr deras styrka ligger, sรคger Dou Zhijian, analytiker pรฅ det kinesiska analysfรถretaget Neovalue.

Jim Reesing, vice vd fรถr globala konton hos Freeborders, ett amerikanskt konsultfรถretag som hjรคlper fรถretag med e-handel i Kina, sรคger ocksรฅ att vรคsterlรคndska varumรคrken mรฅste fรถrstรฅ skillnaderna i att sรคlja till kinesiska och vรคsterlรคndska konsumenter pรฅ nรคtet.

โ€“ Det รคr lรฅngt ifrรฅn tillrรคckligt att bara รถversรคtta sajterna frรฅn engelska till kinesiska. Till exempel รคr mรฅttenheterna och betalningssystemet helt annorlunda. Och jรคmfรถrt med amerikanska konsumenterna vill de kinesiska se betydligt mer bilder och fรฅ mer information. De gillar ocksรฅ att stรคlla mรฅnga frรฅgor till e-handlaren innan de bestรคller nรฅgot, sรคger Jim Reesing.

ย 

Kรคlla: Internet Retailer

Dela artikeln: