Macy’s ger upp och öppnar nätbutik på Tmall

Varuhuset gör nu som förutspått och öppnar en butik på Alibabas plattform för att nå de kinesiska konsumenterna.

Redan 2013 fick det amerikanska varuhuset Macy's kritik för sina e-handelssatsningar i Kina. Framförallt menade kinesiska experter att företaget borde öppnat en butik på Alibabas Tmall istället för att försöka köra via sin egen sajt, Macys.com.

- Macy's prioriterar att bygga en egen e-handelssajt när andra västerländska aktörer väljer att sälja på en e-marknadsplats när de expanderar till Kina. Jag tror att de kommer att öppna en butik på Tmall i framtiden och det är bra sätt att snabbt lära sig hur kinesiska kunder tänker och för att minimera kostnaderna, sade Dou Zhijian, analytiker på det kinesiska analysföretaget Neovalue, i slutet på 2013.

Annons

Sedan dess har man dock gjort en del kampanjer tillsammans med Alibaba och även infört deras betaltjänst Alipay på Macys.com.

Förväntas omsätta $50 miljoner

Nu ger man dock upp och ska öppna en butik på Alibabas e-handelsplattform Tmall. Man gör det i partnerskap med Hong Kong baserade företaget Fung Retailing, som kommer äga 35 procent av verksamheten.

I slutet av 2015 beräknas e-handeln vara uppe på Tmall Global som ska göra det enklare för kinesiska konsumenter att handla Macy's produkter. Man kommer investera 25 miljoner dollar i verksamheten under de kommande 18 månaderna och förväntas omsätta 50 miljoner dollar redan nästa år.

- Macy's är ett av de mest ikoniska varumärkena i världen, och vi är hedrade att de har valt oss som sin exklusiva partner att utöka sin verksamhet i Kina, säger Daniel Zhang, VD för Alibaba Group.

Annons