Madlady ökar med 60% på ett år – omsätter 30 miljoner

Marknadsföringen gav resultat.

Det senaste verksamhetsåret blev starkt för Madlady. Året sträcker sig för Madladys del mellan den 1 juli 2016 och den sista juni 2017 och under den perioden ökade företagets omsättning från 19,8 till drygt 31,7 miljoner kronor. Det motsvarar alltså en ökning på 63 procent, jämfört med föregående verksamhetsår.

Aktiva kunder på Instagram

Och även om årets resultat minskade från drygt 1,6 miljoner till 439 tusen kronor, så är Madladys grundare Madelene Fisch nöjd med verksamhetsåret som gått.

Annons

- Det har varit ett bra år, framförallt har vi märkt av ett fantastiskt engagemang hos våra kunder, som jag tror få andra företag kan mäta sig med. Bland annat är det vi och NA-KD bland de svenska e-handlarna, som har högst engagemang på Instagram och det tycker jag säger en hel del om hur passionerade kunderna är i vårt märke och hur mycket de bryr sig.

LÄS ÄVEN: Madladys pop-up blev en galen succé

 

Och det minskade resultatet förklaras i rapporten med att företaget i början av året gjorde "en del storsatsningar på bland annat storsäljare och kraftiga marknadsföringskampanjer".

- Vi har ju bland annat haft en pop up-shop och lanserat en kollektion ihop med en influencer. Vi har även utvecklat vårt eget märke och lanserat en Curve-collection, för kurviga tjejer. Och det området är något som vi kommer att satsa vidare på, berättar Madelene Fisch.

LÄS ÄVEN: Madlady tar med hjälp av influencers steget ut i Europa

"Vi har en klar plan"

För att nå maximalt genomslag och ytterligare öka engagemanget bland kunderna har Madlady under året bland annat jobbat mycket med att kommunicera med kunderna.

- Vi har gjort lite mer specifika kampanjer för att öka engagemanget och vi har ofta öppna dialoger med våra kunder och vi svarar såklart när de skriver till oss i vårt flöde.

Annons

Och inför 2018 har företaget flera nya projekt på gång.

- Vi har en klar plan framför oss för 2018 med en hel del kreativa projekt som kommer att fortsätta att stärka varumärket, avslutar Madelene Fisch.

Annons