Majoriteten av svenskarna vill ha digitala kvitton

Över hälften av svenskarna vill få digitala kvitton och nästan lika många vill kunna betala med mobilen i fysiska butiker.

För att uppmärksamma att det i år är 20 år sedan de första nätbankerna uppstod har Tieto gett SIFO i uppdrag att undersöka svenskarnas inställning till framtidens digitala bank- och betaltjänster.

Undersökningen klargör att mobila betalningstjänster blir allt populärare, även om kort och kontanter fortfarande är populärast. Vid köp i fysisk butik kunde 41 procent tänka sig att betala med mobilen (exempelvis via Swish) och 63 procent skulle välkomna möjligheten att betala direkt via internetbanken.

Annons

Fler vill ha digitala än fysiska kvitton

Därtill vill fler än hälften, 54 procent, ha ett digitalt kvitto - medan 44 procent fortfarande föredrar det klassiska papperskvittot.

- Digitaliseringen av bank- och betaltjänster är inne i ett viktigt skede. Utmaningen nu är att skapa användarvänliga system som gör det enkelt för konsumenter och företag att köpa och sälja varor och tjänster - samtidigt som viktig administration såsom fakturering och inbetalning av moms automatiseras. Här finns stora samhällsvinster att göra och det gäller att svenska banker agerar snabbt tillsammans med andra aktörer inom det finansiella ekosystemet för att vi ska kunna fortsätta ligga i framkant för utvecklingen, säger Charlotta Wark, chef för digitala betalningslösningar på Tieto, i ett pressmeddelande.

Undersökningen kommer kort efter att Riksbanken öppnat för möjligheten att införa en så kallad e-krona, som då skulle funka som en digital valuta. Det förslaget mottogs dock negativt av de tillfrågade personerna. Hela 47 procent tycker inte att Sverige ska bli världens första land att införa det konceptet. Endast 9 procent var positiva till förslaget.

Tror på e-kronan

Men Charlotta Wark på e-kronans framtid.

- Skulle e-kronan bli verklighet kan Sverige bli det första landet i världen med en egen digital valuta. Initiativet kan bidra till att snabba på utvecklingen av nya digitala tjänster inom området, vilket är positivt. Samtidigt finns en tveksamhet bland konsumenter kring vilket mervärde en sådan valuta kan ge, inte minst i en tid då allt fler alternativa digitala betaltjänster lanseras, säger hon.

Undersökningen  genomfördes med hjälp av för TNS Sifos webbpanel i mitten av december och 1268 personer deltog.

Annons