”Mammaprenör” omsatte 1,5 miljoner kronor första året

"Levererade produkter till sina kunder från sin barnvagns underrede".

Martina Kaski, 29 år gammal "mammaprenör" som hon själv kallar sig, startade sitt första företag under föräldraledigheten, hösten 2017. Då levererade hon produkterna till sina kunder, från sin barnvagns underrede.

– Det hela började med att jag hittade ett otroligt vackert kanadensiskt doftljus som jag ville ta till Sverige. Jag började undersöka marknaden och insåg snabbt att det fanns hundratals, och åter hundratals, doftljusvarumärken. Men däremot inget vackert att tända dem med, berättar Martina Kaski till Ehandel.se, och fortsätter:

Annons
Annons

– Tändstickor har funnits i 170 år men i princip alltid sett likadana ut. Jag ville ge dem ett nytt liv, och lyfta upp dem till att bli en vacker inredningsdetalj.

Vill omsätta 5 miljoner i år

Nu, cirka ett år senare, har Eldstickan 180 återförsäljare i åtta länder. Hon har sålt över 20 000 produkter och omsatt 1,5 miljoner kronor. Allt detta åstadkom hon samtidigt som hon hade ett heltidsjobb och en nyfödd dotter, men nyligen har hon börjat jobba med Eldstickan på heltid. Hennes egen nätbutik står idag för cirka 20 procent av hennes omsättning, men Martina hoppas på att kunna fortsätta öka sin försäljning detta året.

– Jag har just börjat köra Eldstickan på heltid och är på jakt efter en affärspartner som kompletterar mig och kan hjälpa mig att växa, primärt i Norden och norra Europa. Samt satsa mycket mer på e-handel och digital marknadsföring. Mitt mål är att omsätta 5 miljoner kronor 2019, varav 30 procent är e-handel.

"Något fint till en rimlig peng"

Hennes kundkrets breddas hela tiden, men idag ser hon att hennes primära målgrupp främst är kvinnor i åldern 20 till 45. Enligt Martina är hemligheten till succén, ett rimligt pris kombinerat med en tidlös produkt som är "lätt att förstå och ta till sig". 

– I början var det mest design- och inredningsintresserade, men jag ser att kundkretsen breddas snabbt då fler och fler upptäcker Eldstickan och köper den som en födelsedagspresent, gå bort-present eller julklapp.

– Det är en vacker och tidlös produkt, som är lätt att förstå och ta till sig. Därtill tror jag att folk i dessa tider uppskattar det rustika; trästickor i en glasflaska med naturkork, handpaketerat i Sverige. Och slutligen verkar många verkligen gilla att de kan köpa något fint till sitt hem för en väldigt rimlig peng.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!