Man stal identiteter och köpte sexleksaker – nu döms han

"Plötsligt händer det".

Problemet med ID-kapningar är välkänt inom e-handeln, och tyvärr är det inte alltför ofta som någon döms för att olovligen ha e-handlat i någon annans namn. Brotten ställer dock till bekymmer både för e-handlarna och för den person vars uppgifter används för beställningen.

Döms för 15 falska beställningar

Nu kan vi dock berätta om ett fall som faktiskt har lett till en fällande dom. Det handlar om en 19-årig man som nu i april dömts för bland annat oredligt förfarande och olovlig identitetsanvändning.

Annons
Annons

Enligt domen har mannen vid 15 tillfällen under 2016 och 2017 beställt sexleksaker från nätbutiker genom att använda sig av andra personers ID-uppgifter. Varorna har sedan skickats hem till de drabbade personerna, som förstås då har kontaktat e-handlarna för att reda ut det inträffade.

Drabbad kund polisanmälde

Ett av de företag som råkade ut för de falska beställningarna var Lastbryggan, där grundaren och vd:n Mats Karlsson nu är glad att det inträffade har lett till en fällande dom.

- Till alla som säger att "det är ingen idé att polisanmäla en falskbeställning, det läggs ändå ner" vill jag berätta att plötsligt händer det! Vi hade en falskbeställning för cirka två år sedan och personen som blivit utsatt för detta kontaktade oss. Vi rekommenderade som vanligt en polisanmälan, vilket också gjordes, skriver Mats Karlsson i ett inlägg på Facebook.

Tack vare att den utsatta personen hörde av sig kunde Lastbryggan stoppa flera falska beställningar från att lämna lagret.

Dagsböter och skadestånd

Attunda tingsrätt dömer mannen till dagsböter, samt att betala skadestånd till totalt tre personer och två e-handelsföretag. E-handlarnas skadestånd rör de summor de har förlorat på beställningarna i form av fraktkostnader. Det totala skadeståndsbeloppet uppgår till knappt 17 500 kronor plus ränta. Lastbryggans andel av den summan uppgår till 219 kronor.

- Summan är naturligtvis inte det viktigaste för oss men det känns ändå som en stor vinst att det var värt att begära skadestånd för returfrakten, konstaterar Mats Karlsson.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!