Många påminnelser med digitala fakturor

Kunderna vill inte ha dem på posten.

TT rapporterade i helgen om att många missar sina digitala fakturor i mejlkorgen. Enligt Svea ekonomi så ska de skicka ut tre gånger så många påminnelser för digitala fakturor, jämfört med de som går ut via traditionell post.

- Digitala fakturor är väl ett önskemål från både kunder och företag som vill slippa distributionskostnader. Konsekvensen blir dock att det blir mer påminnelser, säger Lennart Ågren, vd på Svea ekonomi, till TT.

Annons

"Ytterst få valde pappersfaktura"

Enligt Klarna ska kunderna fram till för någon månad sedan haft valet att fortfarande få fakturorna via post, men intresset ska inte ha varit stort för den distributionsformen.

- Ytterst få valde pappersfaktura varför vi till slut inte såg något behov av den tjänsten, säger Johan Gustafsson, pressansvarig på Klarna.

Både e-handlare och kunder sägs vilja ha digitala fakturor men det leder alltså till fler påminnelser, fler klagomål hos Konsumentverket och fler fall hos Kronofogden, som rapporterar om ökade fall kopplade till både Klarna och Qliro. Betalningsförelägganden från dessa företag ska ha ökat från 13 000 första kvartalet i fjol, till 20 000 under Q1 2018.

"Svårt att tala om ett växande problem"

Att det skulle vara ett växande problem är dock inte nödvändigtvis fallet. Detta eftersom e-handeln växer så pass mycket.

- Det är svårt att tala om något växande problem - ökningen av antalet anmälningar kan också vara en effekt av bolagets och e-handelns expansion, säger på Anna Hult på Konsumentverket.

Annons