Marknadsplats av influencers rekryterar från NA-KD

"Betala för en cykel med en yoga-lektion".

Hösten 2017 lanserades en beta-version av den internationella marknadsplatsen Yaytrade.com, som bland annat influencerduon Jon Olsson och Janni Delér står bakom. Marknadsplatsen blev snabbt en succé. Bara under första veckan hade Yaytrade-annonserna lockat 3 000 budgivare, och 10 000 medlemmar anslöt sig till sajten. 

- Efter det att Jon Olsson gick ut med nyheten på sin Youtube-kanal kraschade sajten till följd av det enorma intresset från Jons stora följarskara. 50 000 personer besökte Yaytrade redan under de första timmarna, sa Jon Berglund, ansvarig för produkt och marknad samt grundare av Yaytrade, i ett tidigare uttalande.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Ny marknadsplats drog 10 000 medlemmar på en vecka

Det som skiljer Yaytrade från andra marknadsplatser är konceptet där pengar inte är det ända som har ett värde. Idén med sajten är att man kan köpa, sälja och hyra varor eller tjänster i utbyte mot pengar, varor eller tjänster.  

- Köp, byt och hyr allt som har ett värde - pengar, föremål eller din tid. Betala för en cykel med en yoga-lektion, hyr en smoking för ett par sneaker eller byt ut en vigsel i utbyte mot en vecka med segling. På Yaytrade kan du använda alla dina resurser för att få vad du vill och behöver på ett mer hållbart och modernt sätt, skriver företaget på sin sajt. 

Satsar på influencers

Nu är det dags för företaget att växa. Yaytrade har rekryterat Matilda Zimmerman som närmast kommer från Na-kd. Där var hon Key Account Manager och projektledde Na-kd:s influencers brands, hade ansvar för lanseringar, profilsamarbeten och andra marknadsföringsaktiviteter. Innan Na-kd var hon även digital kommunikatör på TV4 samt merchandise assistant på & Other Stories.

Matilda Zimmerman kliver in i rollen som Marketing Manager på Yaytrade. Hennes huvudansvar blir att leda både den strategiska planeringen av marknadsplatsens fortsatta internationella satsning, samt bolagets övergripande marknadsföringsaktiviteter. 

- Det som verkligen lockade mig till Yaytrade var deras unika position på marknaden, och hur de har lyckats utvecklat en plattform där du kan handla med mer än bara pengar. Det är ett nytt och hållbart sätt att se på konsumtion på, vilket jag tror starkt på är framtiden inom framför allt mode men även andra segment. Nu ser jag fram emot att ta bolaget till nya höjder tillsammans med resten av teamet, säger Matilda Zimmerman, i ett pressmeddelande.

I samband med rekryteringen av Matilda lanserar marknadsplatsen även fler samarbeten med influencers som långsiktiga ambassadörer. Den nya Marketing Managern kommer även att ansvara för alla Yaytrades ambassadörer.

- Det är kul att vi nu får in både starka profiler som kommer hjälpa till att få ut Yaytrade bland sina följare och även Matilda som vi är övertygade kommer ta marknadsföringen och ambassadörssamarbetena till en ny nivå. Yaytrade står inför en spännande tid med flera satsningar både internationellt och på hemmaplan, där Matilda och hennes erfarenhet från Na-kd vara en enorm tillgång, säger Jon Berglund, Head of Creative och medgrundare till Yaytrade.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!