Maskinklippets nya sajt på plats – växer med 45 procent

Nådde målet för 2017.

Efter att först ha trott sig vara på väg mot 55 miljoner i omsättning för kalenderåret 2017 kom Maskincenter, som driver e-handeln Maskinklippet, i våras fram till att det snarare var 100 miljoner som omsättningen för året skulle landa på.

LÄS ÄVEN: Prognos slog fel: Maskinklippet mot 100 miljoner i år

Annons
Annons

I Maskincenters bokslut för verksamhetsåret 2016/2017, som för företagets del tog slut den sista augusti framgår det att omsättningen kom upp i drygt 85 miljoner kronor. Men företagets vd Stefan Olsson berättar för Ehandel.se att för kalenderåret 2017 nåddes målet på 100 miljoner kronor.

- Ja, vi kanske missar med ett par miljoner men det är där någonstans vi kommer att landa, säger han.

90 procent e-handel

100 miljoner var tidigare det mål företaget hade satt upp för 2018, men var bolaget befinner sig om ett års tid återstår alltså att se.

- Men sedan det senaste bokslutet har vi haft en tillväxt på 45 procent, säger Stefan Olsson.

Maskincenter driver sedan tidigare även en fysisk butik i Mörrum utanför Karlshamn. Även om företaget ser den som viktig ur kvalitets- och servicesynpunkt, så bidrar den inte längre med någon större del av inkomsterna.

- 90 procent av bolagets omsättning kommer nu från e-handeln, så vi har förstås fullt fokus på den delen.

Ny sajt i oktober

Under det senaste verksamhetsåret har Maskincenters resultat dock sjunkit något, vilket Stefan Olsson menar har att göra med investeringar som bolaget har gjort. I mitten av oktober fick Maskinklippet en ny plattform och fick i samband med det en ny sajt.

Ambitionen för 2018 är att fortsätta att satsa på innehåll, samt att fördjupa sortimentet. Helst med produkter som har mer lönsamma marginaler. Men att försöka nå ut till en bredare målgrupp är inte aktuellt.

Annons
Annons

- Vi breddar oss inte utan ska vara nischade och stå för kunskap. Det tror jag är jätteviktigt.

Bygger bort flaskhalsar

Maskinklippets tillväxt har lett till ett behov av större lokaler. Stefan Olsson utesluter inte att det blir aktuellt med en extern lagerlösning inför våren, som är bolagets högsäsong.

- När man växer fort blir det förstås flaskhalsar och det är dem vi arbetar med att bygga bort. Nu när den nya plattformen är på plats ska vi ta tag i ett nytt affärssystem, nytt lager och i januari väntar nyanställningar. Så vi har hela tiden mycket på gång, avslutar han.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!