MatHem hoppas nå gröna konsumenter med bilpool

Svensken går gärna i gamla hjulspår, i alla fall verkar det så när det kommer till hur vi handlar vår mat. MatHem gör dock sitt bästa för att få oss till att köpa den på nätet, bland annat genom olika samarbeten. Nu slår man sig samman med bilpoolen Sunfleet för att få färre att ta bilen till affären.

Nätmaten är fortfarande en relativt liten bransch men den är på stark frammarsch. Allt fler svenskar handlar mat och middagslösningar på nätet, men det finns en tröskel att ta sig över och det verkar svårt för svenskarna att bryta sina gamla vanor.

Enligt MatHems vd, Tomas Kull, är beteendeförändring deras största utmaning men man gör sitt bästa för att få svensken att köpa sin mat på nätet. Bland annat genom olika samarbeten.

Annons

Nyligen slog man sig samman med Siba där de första 20 000 kunderna som handlar valfri vara hos elektronikjätten får 300 kronor i rabatt hos MatHem, samt fria leveranser i tre månader. Nu är det dags för ytterligare ett strategiskt samarbete.

En miljöfråga

Den här gången slår man sina påsar ihop med bilpoolen Sunfleet där målet är att få färre att ta bilen i onödan till affären för att handla mat.

– Med produkter som hemkörning av mat minskar behovet av att äga en egen bil samtidigt som det förenklar vardagen för många. Vi vill hitta incitament för våra medlemmar att handla maten på nätet via MatHem.se istället, säger Peter Algurén, VD för Sunfleet.

Samarbetet innebär att MatHem.se och Sunfleet erbjuder sina respektive medlemmar förmånliga rabatter. Man kommer också göra kampanjer ihop där miljöfrågan och onödiga transporter står i fokus.

– Det som förenar våra bolag är att vi attraherar miljösmarta konsumenter som både vill spara pengar och tid. Vi jobbar båda med att ändra invanda beteenden och kan hjälpa varandra i det arbetet, säger Tomas Kull, VD för MatHem.se.



Källa: Press

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!