Matjätten kör ut till Brevlåda 2.0: ”Viktigt att testa nya tjänster”

Garanterad kyl- och fryskedja med nytt leveransskåp.

I april förra året så visade logistikföretaget Nowaste upp sin "brevlåda 2.0". Tjänsten som tar formen av ett litet paketskåp går dock under namnet E-drop. Nu har konceptet fått sin första stora partner i dagligvarujätten Coop.

LÄS ÄVEN: Logistikföretag lanserar brevlådan 2.0

Annons
Annons

Med start denna månad kommer Coop att leverera e-handlade matvaror till olika E-dropskåp i Helsingborg. Den smarta brevlådan har nämligen en inbyggd kylfunktion, vilket vi rapporterat om tidigare.

- För att fortsätta stärka vår roll som en dagligvaruleverantör i framkant är det viktigt för oss att testa nya tjänster och lösningar som svarar upp till kundernas förväntningar och behov, säger Niklas Zeitlin, Operativ Chef på Coop Online.

Coop är alltså först ut med att testa E-drop för sin e-handel. Det ska samtidigt ligga mycket mer utveckling bakom det nuvarande paketskåpet, jämfört med den prototyp som demades för ett år sedan.

- Vi presenterade en första prototyp av leveransskåp under våren 2018 och har sedan dess arbetat fokuserat med både mjukvara, skåpsdesign och elektronik, berättar Susanne Hjorthagen, chef för E-drop på Nowaste.

Har nu även frysfunktion

Skåpet ska blanda annat blivit mer kompakt och därmed lättare att placera ut.

- Dessutom har skåpet kompletterats med ett frysfack för att även frysta livsmedel ska kunna förvaras säkert under minst 24 timmar, skriver Susanne Hjorthagen.

Leveransskåpen kommer under mars och april att installeras hos ett antal utvalda konsumenter i olika villaområden i Helsingborgs kommun.

- Vi är övertygade om att det krävs en oberoende lösning som kan ta emot både kylda livsmedel och traditionella icketempererade paketleveranser, oavsett vem som är avsändare eller vilket transportbolag som upphandlats av e-handlaren för att leverera beställningen, säger Susanne Hjorthagen.

Annons
Annons

Tanken, enligt Nowaste, är att E-drop ska fungera precis som brevlådan historiskt gjort för konsumenternas papperspost.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!