Med 15 miljoner i omsättning efter tre års e-handel

Diamanter har blivit e-handlaren Vanbruuns bästa vän.

Det var när Victor Halvarsson skulle leta efter en vigselring till sin fästmö som han märkte att det fanns en lucka i marknaden. Det visade sig nämligen vara svårt att hitta en aktör som sålde vigselringar på nätet.

Nu har Vanbruun fyllt den luckan. Företagets e-handel lanserades 2014 och omsatte under sitt första verksamhetsår 1,5 miljoner kronor. När böckerna stängdes för 2016 hade årsomsättningen nått 15 miljoner kronor. Bolaget har samtidigt varit lönsamt sedan sitt andra år.

Annons

- Under 2017 siktar vi på att nå mellan 25 och 30 miljoner i omsättning, säger grundaren Victor Halvarsson.

Underskattade mängden arbete

Utan någon tidigare erfarenhet av vare sig exklusiva smycken eller e-handel valde Victor Halvarsson att säga upp sig från sitt dåvarande jobb som placeringsrådgivare på en bank för att istället satsa på att dra igång sin nätbutik. I dag har han fått sällskap av två anställda.

- Jag är ganska impulsiv av mig och det är kanske tur det för det här är en ganska stängd bransch. För att handla från en del leverantörer måste du till exempel ha någon som rekommenderar dig, berättar han.

Att sälja exklusiva varor som smycken, parfymer och klockor på nätet, kan som vi tidigare berättat, ha sina utmaningar. För Victor Halvarsson bestod starten av Vanbruun till stor del av att besöka mässor för att få kontakt med leverantörer, som ofta krävde att man beställde för ett visst belopp för att få beställa alls.

- Det är lite flyt men också mycket hårt arbete i början. Jag underskattade nog hur mycket arbete det skulle vara när jag började med detta.

Returer - ovanliga men kostsamma

Nu säljer Vanbruun vigselringar och andra smycken uteslutande under ett helt eget varumärke. Det är inte helt ovanligt att kunder väljer att bara beställa en diamant som de sedan själva tar med till en smed för att få sitt smycke tillverkat.

Varför tror du att er verksamhet har vuxit så snabbt?

- Jag tror egentligen att det enbart handlar om kundservicen. Vi har till exempel en intern policy om att alltid svara på mail inom en halvtimme. Och vi har inget unikt sortiment utan det handlar om själen bakom.

Annons

Kunder som köper någon av de ringar som finns upplagda på Vanbruun.com kan välja och vraka mellan olika storlekar och modeller samt välja till eventuell gravyr, och ändå ha möjlighet att returnera varan. Enligt Victor Halvarsson handlar det om tusentals olika ringkombinationer, som om de kommer tillbaka kan vara svåra att sälja igen. Den frikostiga returpolicyn är dock ett måste för bolagets servicenivå till sina kunder.

- Precis som alla e-handelsföretag är returer en naturlig del i verksamheten och en kostsam del i affären som vi får lära oss att hantera på bästa sätt.

75 procent tar kontakt med kundtjänst

Victor Halvarsson tror att hans företag på sikt kan nå en omsättning på omkring 100 miljoner kronor i Sverige, men han har även planer på att öka försäljningen i bland annat Norge, Danmark och Finland.

Även om Vanbruun har en egen nisch i Sverige finns det konkurrerande verksamheter i till exempel Tyskland och Storbritannien, och det finns egentligen inget som hindrar att de tar sig in på den svenska marknaden. Skulle så bli fallet planerar Victor Halvarsson att konkurrera med hjälp av fortsatt god service till kunderna. Därför tummar han inte på att allt som rör nätbutiken, och eventuella framtida systerbutiker i andra länder, måste skötas av personal i det egna bolaget.

- Ungefär 75 procent av våra kunder tar kontakt med oss inför att de lägger sin beställning, vilket jag tror är ungefär tvärtemot hur det ser ut hos många andra e-handlare. Därför är det förstås jätteviktigt att vi håller så bra servicenivå som det bara går, avslutar han.

Annons