Med 9 miljoner i omsättning efter 10 månaders e-handel

Husochhemma.se har tagit upp kampen med både byggbranschen och marknadsplatserna.

För den relativt nya e-handlaren Husochhemma.se är möjligheterna betydligt större än begränsningarna. Företaget har valt att satsa på ett sortiment med allt från lampor och leksaker till massagebänkar och pooler - det enda kravet är att varorna måste ha med bostaden att göra.

- Vår tanke är att sälja allt som har med hus och hem att göra, oavsett om man bor i lägenhet eller i hus, berättar Mattias Gyllensvaan, som är en av bolagets grundare.

Annons

Husochhemma grundades av Mattias och hans fru Evelina Gyllensvaan i slutet av 2015. Mattias hade tidigare drivit ett företag som sålde bland annat pooler, och tänkte att säljframgångarna under sommarhalvåret borde gå att sprida till hela året om man bara satsade på ett bredare sortiment.

Husochhemma fick sitt stora genombrott i mars 2016, när alla plötsligt ville köpa hoverboards.

- De var slut överallt så vi fick alla beställningar själva, minns Mattias.

30 000 produkter från 100 leverantörer

Sedan dess har försäljningen rullat på, och när december var över kunde Husochhemma räkna ihop en omsättning på totalt nio miljoner kronor. Företaget säljer via dropshipping, som har till fördel att man inte måste köpa in ett lager, men till nackdel att marginalerna blir sämre.

- Första året har det knappt blivit något över, men det är också en del av strategin. Vi har lagt mycket pengar på annonser för nu handlar det helt enkelt om att få ut varumärket.

Men nytt år innebär som bekant nya möjligheter. Husochhemma är på väg in i vad Mattias Gyllensvaan kallar en “expansiv fas” och med en ny sajt ska företaget expandera till Norge, Danmark och Tyskland. Den nya plattformen ska samtidigt göra det möjligt att lägga upp ett stort antal nya produkter till försäljning.

Google Shopping istället för startsidan

Mattias Gyllensvaan jämför Husochhemma med både de stora bygghandlarna på nätet och med marknadsplatser som CDON, men tycker samtidigt att hans företag har en egen nisch. Han räknar med att inom några månader ha ett sortiment på 30 000 produkter från omkring hundra leverantörer.

Ser ni någon risk för att sortimentet blir för brett?

Annons

- Ja, risken är kanske att det är svårt att veta vad vi är för ett företag och otydligheten kan vara en nackdel. Men istället för att locka kunden till startsidan arbetar vi med Google Shopping så att rätt produkt visas för rätt kund. Så på det viset blir det inte för brett eftersom alla leds till en produkt eller kategori.

Letar efter investerare

Husochhemmas grundare har märkt att upplägget med dropshipping är nytt för många leverantörer, och ett antal av dem vill inte jobba efter den modellen. I dag har Husochhemma endast ett lager på 350 kvadratmeter med särskilt populära varor, men i takt med att sortimentet ska växa kan också lagret behöva bli större.

Husochhemma vill gärna hitta en investerare som kan hjälpa e-handelsföretaget att expandera särskilt inom inredning och design samt barn- och babyprodukter.

- När det gäller många av de här produkterna kräver leverantören att man köper in ett lager. Så då krävs det kapital om vi ska kunna bygga ett bra sortiment. Samtidigt vill vi göra mer reklam och det är förstås inte heller gratis.

Finns det någon särskild produkt som ni säljer extra mycket av?

- Under sommaren var det galet stort med pooler och spabad. Där har vi två stora leverantörer som vi har jättebra samarbeten med. Och nu under vintern har det varit mycket värmetofflor och värmefiltar.

"Fokus på lönsamhet 2018"

Samtidigt har intresset för hoverboards hållit i sig och massagebänkar har också seglat upp bland toppsäljarna.

- I dag har vi nog skickat ut tio massagebänkar, det trodde jag knappt var möjligt, säger Mattias.

För det här året är Husochhemmas ambition att åtminstone dubbla omsättningen till 18 miljoner, och planen är att den nya plattformen och det utökade antalet produkter tillsammans med mer reklam ska hjälpa husochhemma att nå sitt mål.

När tror du att ni är lönsamma?

- Ja, under 2017 handlar det om att fortsätta att bygga upp verksamheten så alla pengar går tillbaka in i företaget igen. Kanske 2018 kan vi ha mer fokus på lönsamhet, avslutar Mattias Gyllensvaan.

Annons