Media Markts kommande E-handel drivs av Schenker

Media Markt meddelade häromdagen att de inte kommer expandera till Norge vilket tidigare varit planen. Den tyska elektronikkedjan ska istället satsa på Kina, Turkiet och Ryssland. Den befintliga satsningen i Norden ska dock fortsätta och nu får vi veta att deras svenska e-handel är nära lansering.

IT24 skriver idag om hur DB Schenker kommer att få en nyckelroll i Media Markts e-handelssatsning. En nätbutik som senare i år ska få se dagens ljus. Det har varit en lång resa mot e-handel för Media Markt. I slutet av förra året rekryterade de folk inför en kommande e-handelssatsning och denna verkar nu närma sig lansering.

Det är som sagt DB Schenker som skall få ta hand om Media Markts nätorder. Det ska dock vara Posten och DHL som sköter distribution till slutkund. DB Schenker ska tydligen agera tredjepartslager i Arlandastad och majoriteten av paketen kommer skickas med Posten.

Annons
Annons

– Det är jätteroligt för oss. Media Markt är ett starkt varumärke i branschen och att få förtroendet att hantera deras multichannel-satsning är smickrande, säger Mats Olsson, vd på Schenker Logistics till Transportnytt.

Media Markts nordiska logistikchef, Carl Lumsden, säger också till Transportnytt att satsningen kommer att dra igång under andra halvan av 2012 och att försäljningen på nätet kommer igång under slutet av året. Det har tidigare varit rapporter om att en första lansering kanske inte innehåller möjligheten att handla utan endast en katalogfunktion.

Vi kommer i alla fall snart att få veta vad Media Markt kan göra på nätet och hur deras e-handel kommer att se ut.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!