MediaMarkts svenska e-handel omsätter 400 miljoner kronor

Flyttryktet slog dock hårt mot verksamheten.

I slutet av förra veckan så släpptes MediaMarkts årsrapport för det brutna räkenskapsåret oktober 2016 till september 2017. Det ska vara en rapport som präglas av en förlust på runt 200 miljoner kronor och de tidigare flyttryktena ska samtidigt ha dragit ner försäljningen.

LÄS ÄVEN: Stor lagerrensning väcker ryktet att MediaMarkt ska lämna

Annons
Annons

- Försäljningsmässigt drabbades vi förra året av ryktena om att vi var på väg att lämna Sverige. Trots detta gjorde vi ett operativt resultat som ligger i linje med föregående år. Nu satsar vi framåt med modernisering av befintliga varuhus och öppnar ett nytt varuhus i Stockholmsområdet, säger Per Kaufmann, vd på MediaMarkt Sverige.

Omsättningen för elektronikkedjan hamnade på nära 4,6 miljarder kronor, vilket är en minskning från 4,7 miljarder året innan. Rörelseresultatet var inte heller speciellt lovande och företaget backade med 210 miljoner kronor.

LÄS ÄVEN: Ryktena var falska: MediaMarkt storsatsar i Sverige

"E-handeln växer snabbare än marknaden"

Det är dock inte allt som går dåligt utan företagets e-handel är en ljusglimt i rapporten och visar på en tillväxt med hela 37 procent. Totalt genererade e-handeln en omsättning på drygt 400 miljoner kronor.

- Våra satsningar på att bli den ledande omnikanalsaktören inom hemelektronik har gett resultat. Vår e-handel växer snabbare än marknaden och vi kommer fortsätta att satsa på att erbjuda kunderna en förbättrad kundupplevelse och samma pris både i varuhus och online, säger Per Kaufmann.

LÄS ÄVEN: Elektronikjätten ger köpladorna en makeover för 80 miljoner

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!