Michael Kors onlinesatsar med kundklubb på Instagram

Lyxmärket Michael Kors planerar att driva trafik till sin e-handel genom unika erbjudanden på Instagram.

I ett försök att skapa en mer sömlös köpupplevelse för sina 8,2 miljoner följare på Instagram planerar det amerikanska modemärket Michael Kors att göra nya e-handelsrelaterade satsningar på forumet. Kombinerat med taggen #InstaKors ska företaget lägga upp bilder på nya produkter. Följarna som ser taggen kommer sedan att kunna klicka på en länk i företagets profilsida och på så sätt komma vidare till en särskild Instakors-sida där de utvalda varorna finns att köpa, berättar Business Insider.

Upplägget med InstaKors-erbjudandena ska på sikt utvecklas till ett slags socialt lojalitetsprogem. Den som följer företaget på Instagram kommer till exempel att få ta del av unika erbjudanden och får också möjlighet att köpa produkter innan de finns till salu i Michael Kors övriga butiker.

Annons
Annons

Senaste nytt ska skapa lojalitet 

För att få lojala och återkommande kunder lovar företaget dessutom att i början av varje ny modesäsong lägga upp en helt ny vara som Instagramanvändarna då kan köpa flera veckor innan de har lanserats i butik.

Men Michael Kors engagemang i sociala medier lär få konkurrens. I en undersökning som utförts av företaget TimeTrade svarade 63 procent av de tillfrågade handelsbolagen att de planerade att investera i sociala medier under 2016.

Michael Kors InstaKors-funktion är än så länge endast tillgänglig för kunder i USA.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!