Miinto tar bort fraktavgiften i sina butiker

Miinto.se har under de senaste sex månaderna testat fraktfritt i sin butik under olika perioder. När man jämfört de siffrorna, med när konsumenterna fått betala för frakten är resultaten obestridbara. Månadsintäkterna har ökat med 40 procent och nu tar man bort fraktavgiften i butiken.

Fraktfritt eller ej är något av en het potatis inom e-handelsvärlden. Men modevaruhuset Miinto.se, som samlar enskilt ägda butiker på sin sajt, har sett en positiv effekt av att erbjuda fri frakt i sin svenska butik.

Genomsnittskundkorgen har minskat med cirka 15 procent, men frekvensen på köpen har ökat. Något som i förlängningen gjort att månadsintäkterna på Miinto.se ökat med 40 procent. De siffrorna har nu lett till att Miinto.se och Miinto.dk beslutat att ta bort fraktavgiften för sina konsumenter.

Annons

– Vi har stora förväntningar på att vi inför fri frakt och vi är övertygade om att det kommer att leda till ökade intäkter för våra anslutna butiker. Det är naturligtvis ingen slump att vi inför detta precis innan julhandeln då denna period ger butikerna en chans att ändra röda siffror till svarta, säger Lin Eriksson, marknadschef Miinto.se.

Vilken typ av frakt är bäst?

Det blir allt vanligare att olika webbshoppar erbjuder fraktfritt till sina kunder, men vi har också sett de som valt att slopa fri frakt. Bland annat CDON som tidigare i år började jobba med en mer dynamisk fraktavgift.

Det finns också ytterligare varianter. I början av året gick Shirtstore.se ut med att man erbjöd fri frakt under ett år för en fast avgift på 99 kronor, något som påminner lite om Amazons Prime-tjänst. Man har dock valt att skrota det och har nu en avgift på 29 kronor oavsett orderstorlek. Dock bjuder de på frakten om varuvärdet överstiger 800 kronor.

I skobranschen är det däremot mycket vanligt med fri frakt. Kanske beroende på att konkurrensen just nu är stenhård inom det segmentet, och att inte erbjuda fraktfritt till sina kunder kan ge konkurrenterna en fördel.

Skokoncernen NilsonGroup som bland annat står bakom DinSko, Nilson Shoes, Skopunkten och Ecco-butikerna har med sin e-handel, Put Feet First valt att inte följa i andras fotspår. Här får kunden betala 39 kronor för både frakt och returer, och man uppmanar i stället sina kunder att byta skorna i någon av butikerna.

Miinto menar på att fri frakt numera är mer regel än undantag i Sverige. Vi vet inte om det är sant men fler och fler experimenterar med att plocka bort fraktavgiften, och resultatet blir ofta fler order men med lägre ordervärde.

Källa: Press

Annons
Annons