Miljardbolaget bakom Aperol intar Kinas e-handel

Sprit till alla singlar?

En av världens största spritdrycks-producenter, Campari, har lagom till Kinas stora e-handelsdag Singles Day, valt att slå upp en nätbutik på marknadsplatsen Tmall. Spritföretaget omsatte runt 1,8 miljarder euro förra året och enligt Alizila, som rapporterar om händelsen, så är Campari Group ett av världens sex största företag inom premium-spritdrycker.

Nu ska Campari nå ytterligare 570 miljoner konsumenter, som just nu sägs vara aktiva på Alibabas marknadsplats Tmall. I den nya “flaggskepssbutiken” på Tmall ska kinesiska konsumenter hitta, utöver orginalet Campari, populära produkter som Aperol och Cinzano.

Annons

- Vi är mycket glada över att samarbeta med Campari för att erbjuda våra konsumenter de finaste dryckerna från Camparis portfölj, och att bidra till att sprida kulturen av italiensk "aperitivo" i Kina, säger Rodrigo Cipriani Foresio, vd för Tmalls europeiska affärsenhet.

Ett uppsving i Kina

Utländska spritdrycker sägs just nu ha ett uppsving i Kina, bland annat på grund av en sänkt skatt på importerad alkohol men även ett ökat intresse från kinesiska konsumenter.

- Vi ser positivt på denna trend och vill uppmuntra konsumenter och bartendrar att uppleva de bästa cocktailerna med autentiska premium-märken som Campari, Aperol, Cinzano, Skyy Vodka, Grand Marnier, Wild Turkey Bourbon och Appleton Estate Rum, säger Franco Peroni, vd för Campari Group i Asien.

Annons