Miljardbolaget till USA i kampen mot Amazon och Alibaba

Bygger nytt lager och lanserar leverans samma dag.

E-handelsföretaget JD.com är Kinas största renodlade nätbutik, men har förstås stark konkurrens från marknadsplatsjätten Alibaba. Och att konkurrera med gigantiska marknadsplatser är uppenbarligen inget som JD.com har något emot. Nu meddelar företaget nämligen att det är på väg att lansera i USA - där planen förstås är att ta upp kampen med Amazon.

LÄS ÄVEN: Walmart äger nu 10 procent av JD.com

Annons

JD planerar, enligt tidningen Internet Retailer, att påbörja sin onlineförsäljning i USA under det andra halvåret 2018. Till en början ska logistiken hanteras av JD:s delägare Walmart, men på sikt ska Kalifornien få ett eget JD-lager. Det ska bland annat se till att de amerikanska kunderna får ta del av leverans samma dag.

Omsätter 540 miljarder kronor 

Inom tio år är JD:s plan att hälften av omsättningen ska komma in till företaget från kunder utanför Kina. Enligt IR handlar det om en jämn fördelning mellan USA, Europa och Sydostasien. Just nu omsätter JD.com motsvarande omkring 540 miljarder svenska kronor.

LÄS ÄVEN: Han skapar tekniken som tar e-handeln in i framtiden

JD planerar att hålla till på USA:s västra kust, närmare bestämt i Los Angeles. Anledningen uppges vara platsens “närhet” till Kina, samt att det finns många personer med kinesiskt ursprung boende i området.

Tidigare den här månaden aviserade JD.com att ett kontor skulle öppnas i Paris.Meningen är att det bland annat ska "öka företagets närvaro" i Europa.   

Annons