Mini Rodini säljer till 100 länder: ”Vi är duktiga på content”

E-handeln står för 35 procent av omsättningen på 150 miljoner.

Redan för två år sedan kunde vi berätta att det rådde något av en babyboom bland barn- och babybutikerna på nätet, och att många aktörer ville vara med och tävla om uppmärksamheten hos den köpstarka målgruppen föräldrar och deras vänner och bekanta.

Som alltid när det råder stark konkurrens gäller det förstås att hitta sin egen nisch, och det är något som Mini Rodini får sägas ha lyckats med. I en exklusiv intervju med Ehandel.se delger företaget vad som är hemligheten bakom framgångarna.

Annons

- Fokuset är på en stark design, men också framför allt på hållbarhet. Allting ner till minsta knapp ska helst vara helt hållbart, och det är väl den stora skillnaden mellan oss och de flesta andra aktörerna, säger Mikael Meijer, som är e-handelsansvarig på Mini Rodini.

Hur stor del av er totala försäljning står e-handeln för?

- Någonstans runt 35 procent av vår nuvarande omsättning.

Sydkorea och USA bland storhandlarna

Mini Rodini startades för drygt ett decennium sedan av Cassandra Rhodin, som numera är företagets creative director. Bolaget säljer kläder och inredning för barn i den egna e-handeln, men också i egna fysiska butiker och via externa återförsäljare.

Under 2016 omsatte företaget nära 150 miljoner kronor, och levererade samtidigt ett förstärkt positivt resultat. Under samma år fick företaget in e-handelsbeställningar från 95 länder världen över. I år väntas den skaran ha vuxit till över hundra länder.

- Det växer jättemycket men de främsta marknaderna är Sverige, Finland, USA, UK och Sydkorea, säger Mikael Meijer.

"Hållbarhet högt på målgruppens agenda"

För två år sedan inledde Mini Rodini ett arbete med att förstärka den egna e-handeln. Bland annat byttes plattformen ut mot en mer mobilvänlig variant och det gjordes en översikt av den digitala marknadsföringen.

- Sedan har det varit extremt mycket testande för att hitta vad våra usp:ar är. Men vi är också väldigt duktiga på content för att vara ett så pass litet företag. Allt content kommer inifrån bolaget.

Annons

Skulle ni säga att det finns en trend bland nyblivna föräldrar att satsa mer än tidigare på till exempel ekologisk bomull?

- Vi har en förhållandevis ung målgrupp, som har hållbarhet väldigt högt upp på agendan. Många har fått lära sig om CSR (Corporate Social Responsibility, reds. anmärkning), och man är ganska försiktig med vad man sätter på sitt barn. Och det har fått ett stort genomslag. Den informationen är så lättillgänglig numera, säger Mikael Meijer.

Omni-inspireras av Daniel Wellington

Mikael Meijer och hans kollegor Matilda Persson, som är Online Merchandiser, och Christina Rudert, Digital Activations Manager, berättar att hos Mini Rodini är alla kläder just nu 99,5 procent hållbara. Nästa kollektion ska vara hela 100 procent hållbar. 

- Jag tror inte att man som konsument alltid förstår hur stor skillnad det faktiskt kan vara på ekologisk bomull och ekologisk bomull, säger Christina Rudert.

De senaste åren har Mini Rodini gått mot att använda e-handeln för att ta sig ut i världen och sedan öppna fysiska butiker där konceptet visat sig bli populärt, istället för att göra tvärt om. Matilda Persson jämför med Daniel Wellington som har vuxit sig stora med hjälp av en liknande metod.

- Med den nya plattformen har vi mycket större möjligheter att testa en marknad innan vi placerar någonting fysiskt där. Att knyta ihop det digitala och det fysiska mycket mer än vad man gör i dag, säger hon.

Skyndar långsamt mot miljarden

Trots att Mini Rodinis produkter har marknadsförts av kändisar som Madonna och Kim Kardashian, som båda på eget initiativ lade upp produktbilder på sina Instagramkonton, och att Mini Rodini tidigare i år lanserade ett samarbete med Adidas, anser sig företaget behöva bli bättre på att nå ut med information om vad det står för.

- Det kan vara ganska tunga koncept som man behandlar med olika certifieringar och så vidare, och vad som faktiskt är ekologiskt. Är en produkt egentligen ekologisk om det är 30 procent ekologisk bomull eller om det är hundra? säger Mikael Meijer.

Vilken skulle ni säga är er största utmaning just nu?

- Nu när vi har fått så mycket uppmärksamhet tror jag att vi kanske skulle kunna bli ett miljardbolag väldigt snabbt, men man måste behålla konceptet kring varumärket. Så det inte blir att vi skickar ut annonser och överöser våra konsumenter med e-postutskick, utan vi måste behålla det vi står för, menar Mikael Meijer.

Christina Rudert håller med:

- Det är en balansgång mellan att sälja produkterna och att jobba för att varumärket ska synas.

Annons