Mobilen populär om kunder får betala med lokal betalmetod

Enligt en ny rapport står de mobila enheterna nu för 30 procent av alla globala transaktioner på nätet, och de smarta mobilerna tar över mer och mer.

Rapporten Mobile Payment Index, MPI, granskar varje kvartal de nätbaserade betalningar som gjorts hos betalföretaget Adyens kundbas. För första gången avslöjar rapporten hur stor andel mobilköpen utgör av olika lokala betalmetoder.

Mobilköpen står nu för 30 procent av de globala transaktionerna på nätet, men i många länder finns Adyen-betalsätt där betydligt fler köp körs via mobila enheter.

Annons

Mobilanpassade betalmetoder rekommenderas

I Europa har till exempel iDEAL i Nederländerna nått upp till att 49 procent av betalningarna görs via mobila enheter. Motsvarande siffror är 42 procent för nätfaktura i Skandinavien, 38 procent för Bancontaxt/Mister Cash i Belgien och 24 procent för autogirotjänsten för euroländer, SEPA Direct Debit.

40 procent av alla PayPal-transaktioner görs via mobila enheter. Att betala med PayPal är särskilt populär i USA och Storbritannien.

– Adyen har under flera år fokuserat på att erbjuda betallösningar optimerade för mobilen. Mot bakgrund av den nya rapporten, som visar att upp till hälften av köpen med lokala betalmetoder görs via mobila enheter, är det tydligt att smidiga, mobilanpassade betalmetoder är avgörande för företag, säger Roelent Prins, chief commerce officer på Adyen.

Med mobil enhet menas förstås både surfplattor och smarta telefoner. Men för det nionde kvartalet i rad ökar andelen transaktioner via smarta mobiler jämfört med surfplattor, enligt Adyen. I ovan nämnda rapport slås det fast att 66 procent av de mobila betalningarna görs genom smarta mobiler medan endast 34 procent görs genom surfplattor.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!