Mobiler har blivit en viktig del av E-handeln

I dag publicerade DIBS, en av Nordens ledande leverantör av betalningslösningar för e-handel, ett urval av statistik ifrån DIBS E-handelsindex 2012. I deras undersökning står det klart att försäljningen via smartphones och surfplattor blir en allt viktigare del av e-handeln.

Vi har tidigare skrivit om hur m-handeln är på stark frammarsch både i USA och Storbritannien. Men så verkar det även vara i vårt eget avlånga land.

Omkring 6 procent av den totala näthandeln sker idag via mobila enheter och den totala omsättningen för 2012 beräknas landa runt 4,3 miljarder kronor. Bland de som näthandlar via mobilen eller surfplattan ligger genomsnittsiffran på 4 400 kronor per år och individ. Detta enligt den enkät som DIBS tillsammans med YouGov genomfört via 1 000 intervjuer.

Annons
Annons

– E-handel genom mobiler blir mer integrerat i butikernas digitala försäljning och samtidigt ett alltmer naturligt inslag i många konsumenters köpvanor. Volymerna inom handel genom mobiler är visserligen ännu relativt begränsade, men ökar snabbt när beteendet sprider sig till nya kundsegment, säger Eric Wallin, VD på DIBS.

Många föredrar mobilen framför datorn

Enligt rapporten har 15 procent av samtliga konsumenter, och 23 procent av dem mellan 15 och 34 års ålder, e-handlat med smarta mobiler eller surfplattor. Och än så länge är m-handeln vanligast i storstäderna.

28 procent av stockholmarna säger att de har e-handlat med smarta mobiler. I övriga städer är siffran 13 procent och på landsorten endast 9 procent. Men bland de som testat verkar det ha blivit till ett vanligt inslag i vardagen. I snitt gjorde de 5 köp under de senaste sex månaderna.

Appar, underhållning i form av musik, spel och film samt resetjänster är bland de vanligaste köpen, men även hemelektronik, skor och kläder är på frammarsch. Drygt 41 procent säger att de använder mobilen för att det är bekvämt och enkelt, till och med när de befinner sig i hemmet och det finns en dator i närheten.

Källa: Press, DN

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!