Mobiler och surfplattor dominerar nu E-handeln

Vi rapporterar om den mobila utvecklingen nästan varje vecka numera. Många kanske blir avtrubbade men det ligger faktiskt något bakom alla rapporter om mobila besök och mobila transaktioner. Den stationära datorn håller faktiskt på att dö ut.

I augusti förra året meddelade betalleverantören Klarna att den mobila handeln då stod för över en tredjedel av alla köp. 20 procent av transaktionerna sades komma ifrån en ren mobiltelefon. Detta varierar förstås från bransch till bransch, vissa har enormt hög mobil penetration medan andra har några få procent. Men generellt sades alltså över en tredjedel av alla köp avslutas via en mobil eller surfplatta.

Betalleverantören DIBS berättade i ungefär samma veva att de såg att 37 procent av transaktionerna skedde via en mobil enhet, vilket förstås styrker Klarnas uttalanden.

Annons

Sverige mobiliseras

Nyligen skrev vi även om betalleverantören Adyen som rapporterade att den globala m-handeln nu står för 26 procent av alla nättransaktioner. Vi fick då frågan om inte Sverige ligger före det genomsnittet och jo det verkar vara så att vi är snabba på att byta ut datorn mot mobilen.


Besök till svenska nätbutiker jan 2012 - jan 2015 (Röd: mobila besök)

Tittar vi i Ehandel.se Analytics där några hundra små och medelstora e-handlare delar med sig av sin Google Analytics-data så har nu mobila besök gått om de ifrån en traditionell dator. Detta skedde i december förra året och har fortsatt vara fallet i januari i år. Den mobila trafiken till e-handlare är alltså i snitt större än den ifrån stationära datorer och laptops. En utveckling som vi kan se har gått mycket snabbt.

Framtiden är mobil

E-handelsplattformen Tictail som ska sitta på runt 70 000 nätbutiker globalt, de flesta små butiker, är helt övertygade om att framtiden är mobil.

Annons

– Framtiden för e-handel är mobil. Personligen tror jag att om ett år kommer de flesta småföretag att starta sin online-närvaro utan att ens röra vid en stationär dator, sade Tictails VD, Carl Waldekranz, nyligen i en intervju.

Tictail rapporterade i slutet av förra året att andelen mobila transaktioner närmade sig hälften av alla köp. Adyen hade följande kommentar till sin senaste mobila rapport:

– För många företag är mobilt nu den primära försäljningskanalen. En mobil strategi som prio ett blir en verklighet för allt fler företag under första kvartalet 2015, sade Roelant Prins, CCO på Adyen.

Datorn håller på att dö

I dag säger Klarnas VD, Sebastian Siemiatkowski, följande på Twitter:

– I realtid är just nu 45 procent av våra transaktioner mobila, 16 procent surfplattor, 40 procent desktop. Desktop håller på att dö.

Sebastians observation följer alltså många andra aktörers. Den stationära datorn och även bärbara datorer håller på att marginaliseras till förmån för en mobil framtid.

Detta kan vara svårt för många att greppa, speciellt för oss som håller hårt i vår arbetsdator. Men de som inte aktivt behöver en "terminal" kan numera med Mobilt BankID och andra nya tjänster sköta det mesta ifrån en mobil eller surfplatta.

Pekvänliga mobila enheter är inte bara här för att stanna. De ser ut att bli den dominerande plattformen för att e-handla under 2015. Det är minst sagt dags att anpassa sig till denna framtid, för den är redan här.

Annons