Modejätten Boozt ger sig in i ny miljardbransch

Boozt.com börjar inom kort att sälja kosmetik och expanderar i samma veva med en ny fysisk butik.

I den fysiska världen finns det gott om modevaruhus - Åhléns, NK och danska Magasin för att nämna några - som också har en skönhetsavdelning. Nu siktar modehandlaren Boozt på att ta konceptet till nätet genom att öppna en egen skönhetsavdelning.

- Många av våra kunder har frågat varför vi inte säljer kosmetik, och vi har sett på flera ställen att kläder och kosmetik går fint ihop, säger Hermann Haraldsson, VD på Boozt.com.

Annons
Annons

Enligt honom omsätter marknaden med skönhetsprodukter i Norden omkring 50 miljarder danska kronor om året, så det finns pengar att tjäna för den som lanserar en tjänst som kunderna vill ha. Boozt ska satsa på att sälja premiumprodukter av starka varumärken som bland annat Biotherm och Lancome.

- Det har tagit lite tid att få till alla avtal eftersom vi vill ha de rätta varumärkena, som ska vara lika starka som de vi har inom mode.

Lanseras samtidigt i hela Norden

Premiären för sminkavdelningen på Boozt.com - som lanseras samtidigt i hela Norden - kommer att ske under årets andra kvartal, troligtvis i maj. Men den som vill shoppa smink från e-handelsjätten tidigare än så får en chans redan i månadsskiftet mars/april, när Boozts nya fysiska butik öppnar i Roskilde i Danmark.

Att den nya sminkbutiken hamnar just i Roskilde beror enligt Hermann Haraldsson bland annat på att hyrorna där är lägre än i till exempel Köpenhamn. Dessutom ligger Boozts outletbutik i Taastrup bara ungefär 15 kilometer från den nya kosmetikbutiken, vilket kan vara en fördel ur logistiksynpunkt.

- Ja, det är en del av vår strategi att ha butikerna ganska nära varandra. Och vi har hittat en fin lokal i Roskilde så nu börjar vi där och så får vi se vad nästa steg blir sen.

Ska inte rea ut smink

Men den nya sminkbutiken ska inte följa konceptet för Boozts outletbutik, och att rea ut makeup-produkter som inte går åt i Roskilde i Taastrup är heller inte aktuellt.

- Nej, det hade nog blivit lite förvirrat att blanda mode och smink på det sättet. Så det är inte planen. Smink följer ju inte säsonger på samma sätt som mode heller.

Enligt Hermann Haraldsson är planen däremot att Boozts nya butik, som alltså bara ska sälja skönhetsprodukter, ska kunna ge kunderna bra service och komma med tips om de olika sminkprodukterna. Något han menar kan vara lättare i en fysisk butik än i en e-handel.

Annons
Annons

Men är det inte också så att många av de här kosmetikleverantörerna kräver att man har en fysisk butik för att få sälja deras varor?

- Jo, de ser gärna att man har det.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!