Mokkasin är bloggsuccén som blev en nätbutik

Som småföretagare är budgeten oftast stram och det är inte alltid det finns pengar att lägga på marknadsföring. Då gäller det att utnyttja de gratisverktyg som finns för att driva trafik till butiken. Till exempel en blogg, Facebook eller Twitter.

Hur pass effektiv en blogg kan vara är något Sofia Janson, som driver nätbutiken Mokkasin har erfarenhet av. Från början drev hon en fysisk butik samt en blogg som fick en hel del uppmärksamhet i media, något som i sin tur ledde till en webbshop.

Hon säger också haft stor nytta av sociala medier vars stora fördel är att man kan knyta an och interagera med sin målgrupp enligt Sofia.

Annons

– Jag får otroligt mycket gratis marknadsföring, genom all press jag syns i, både svenska och utländska hör av sig. Jag har också turen att många andra inom sociala medier skriver om mig. Jag blir oftast kontaktad av formgivare och varumärken, snarare så än tvärtom. De läser min blogg och märker att jag har en webbshop, säger Sofia.

Inte en krona på marknadsföring

Från början hade alltså inte Sofia inte några direkta planer på att bli e-handlare. Men allt eftersom hennes läsarkrets på bloggen växte, blev efterfrågan på en webbshop större.

Då föddes idén till Mokkasin, en butik där Sofia säljer sådant som hon själv gillar och blir glad av, men med en inriktning mot inredning och kläder.

– Min blogg, min webbshop och mitt jobb som fotograf och stylist, allt hänger ihop och är väl förankrat i varann. Allt är bloggens förtjänst och hade jag inte haft bloggen så hade nog ingenting hänt. När det gäller Mokkasin så har jag inte lagt en krona på marknadsföring, allt har kommit genom bloggen och de andra sociala medier jag är aktiv i, som Facebook och Instagram. Allt ger ringar på vattnet, säger Sofia

Källa: Press

Annons