NA-KD ger nyanlända en väg in i arbetslivet med praktik

E-handelsbolaget ansluter sig till LinkedIn Sveriges initiativ ”Welcome Talent” som ska göra det enklare för nyanlända att hitta praktikplats och för företag att hitta kompetens.

I februari lanserade LinkedIn "Welcome Talent", ett initiativ som ska underlätta för asylsökande och nyanlända att hitta praktikplatser i Sverige.

Nyanlända får hjälp med att skapa profiler och hitta praktikplatser samtidigt som arbetsgivare kan lägga upp praktikplatser och arbetstillfällen riktade mot nyanlända med hashtagen #welcometalent, vilket gör dem sökbara.

Annons
Annons

Initiativet sker i samarbete med ett flertal företag och organisationer, däribland Spotify, Cybercom, Dfind, Dipart, Dreamler, Flewid, Gro play, Happyr, Inkonova, Karma, Motum, Novare, Spotify, Tictail samt Tre. Nu ansulter sig även e-handlaren NA-KD.com till den skaran.

– Vi är mycket glada över NA-KD.coms engagemang. Jobb och praktik är en stor och viktig del i integrationsprocessen och det känns fantastiskt att ha en sådan inflytelserik aktör på den svenska e-handelsmarknaden ansluta sig till Welcome Talent, säger Lisa Gunnarsson, ansvarig för Talent Solutions på LinkedIn Sverige.

50 ansökningar första dygnet

Vi har på senare tid sett flera exempel på e-handlare som vill hjälpa nyanlända in i arbetslivet. Nätapoteket Apotea har vikt ett tiotal praktikplatser åt flyktingar och nyligen kunde Ehandels.se berätta om Malmöbaserade Elobinas samarbete med Yalla Trappan.

På NA-KD.com ser man det som en stor möjlighet att vara en del av LinkedIns satsning. En majoritet av bolagets försäljning sker redan i utlandet och enligt Jarno Vanhatapio, VD och grundare, kommer nyanlända talanger att berika företagets kunskap och kultur ytterligare.

– Initialt så kommer vi att erbjuda 20 platser inom alla avdelningar och vi har redan första dygnet fått in över 50 ansökningar. Vi kommer garanterat att utöka antalet platser då bolaget växer väldigt snabbt och har på sex månader gått från 10 till 50 sysselsatta säger Jarno Vanhatapio.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!