NA-KD sålde för 820 miljoner – dubblade nästan omsättningen

95 procents tillväxt.

E-modeföretaget NA-KD presenterade i dag siffor för 2018 och för första halvåret av 2019. Det ser ut att bli ännu ett starkt år för den globala e-handeln. Modeföretaget, som grundades i början av 2016, säljer kläder och accessoarer online. De producerar sitt eget klädmärke och är återförsäljare för modekedjorna Mango, Fila och Levis, bland andra. 

På senaste har vi skrivit en del om NA-KD, då det har hänt mycket kring företaget. Bland annat så nådde de över två miljoner följare på Instagram, vilket var ett nytt rekord. 

Annons

LÄS ÄVEN: NA-KD:s nya rekord: Över 2 miljoner följare

"Återigen höga tillväxttal"

Omsättningen för 2018 uppgick till 816 miljoner svenska kronor, jämfört med 419 miljoner kronor för 2017. Rörelseresultatet uppgick till minus 15 procent, vilket är en förbättring från minus 22 procent från 2017. Bolagets tillväxt hamnar på hela 95 procent för år 2018. 

- Vi uppnådde återigen höga tillväxttal samtidigt som vi närmar oss ett positivt resultat. Våra internationella ambitioner är betydligt större än de flesta bolags från Norden och därför fortsätter vi att investera kraftigt, säger grundaren Jarno Vanhatapio, i ett pressmeddelande. 

Starkt framåt första halvåret 

För första halvan av 2019 uppvisade NA-KD en tillväxt på 93 procent, vilket gör att företaget snart kommer att vara breakeven. Rörelseresultatet har i år förbättrats till minus 11 procent, jämfört med minus 24 procent för samma period året innan.

- 2019 har hittills gått enligt plan. Våra investeringar i IT, business intelligence och produktutbud fortsätter att bära frukt och förbättrar våra marginaler kraftigt. Vår produktmarginal i 2019 är vår starkaste någonsin, säger Jarno Vanhatapio. 

Satsar på kundupplevelsen

Enligt rapporten har NA-KD valt att satsa på att utveckla lokala hemsidor i flera länder i Europa och Storbritannien, USA och Norden. Någonting som de satsar mycket på enligt rapporten är kundupplevelsen. Bland annat teamade de ihop sig med Postnord tidigare i år för att kunna erbjuda sina kunder leveranser ända fram till dörren. 

LÄS ÄVEN: NA-KD krokar arm med PostNords Varubrevstjänst

Modeföretaget har under 2019 även öppnat allt fler fysiska affärer och tillfälliga pop-up butiker. 

Annons

LÄS ÄVEN: NA-KD satsar offline - igen

- Genom att öka våra lokaliseringsinsatser kan vi möta våra kunder på ett bättre sätt. Vår kundlojalitet och köpfrekvens bland befintliga kunder visar redan väldigt starka tal och förbättras varje kvartal, säger Björn Bergström, Head of expansions på NA-KD.

I början av 2019 bestämde företaget sig även för att ta in mer kapital för att stärka sin ställning på marknaden. 20 miljoner euro investerades av Quadrille, La Maison, Partech, eEquity och Nortzone.

Annons