Helgläsning: Nätet nästa för de stora snabbmatskedjorna

Snabbmatskedjorna Max och McDonald's säger sig ha väldigt trogna och engagerade kunder. Ehandel.se har undersökt hur företagen använder sig av digitala satsningar för att göra sina kunder så nöjda som möjligt.

Det var i juni i år som snabbmatskedjan Max introducerade mobila beställningar, det vill säga möjligheten att förbeställa mat via en app i mobilen eller genom någon av de expresskiosker som numera finns utplacerade i de flesta av kedjans restauranger. Då är maten redan färdig när kunden kommer fram till kassan.

Och ett knappt halvår in i projektet står det klart att satsningen tagits väl emot. Enligt Kristoffer Stenqvist, som är digitalchef på Max, görs nu 30 procent av alla köp hos kedjan genom någon av de digitala kanalerna. På vissa håll är tjänsterna ännu populärare; i en del restauranger är upp emot 50 procent av köpen digitala.

Annons

- Det har gått över förväntan måste jag säga. Vi var lite före den generella trenden men vi ser att det här har potential långsiktigt. Därför var det skönt att vi kunde komma igång så snabbt, säger Kristoffer Stenqvist.

I nuläget har Max 103 restauranger i Sverige, och de digitala beställningsalternativen finns i 98 av dem. Kristoffer Stenqvist berättar att ett fåtal restauranger, till exemepel de på Arlanda och Landvetter drivs i franchiseform och att de därför för närvarande inte går att få in i samma system som de övriga.

Varför tror du att den här tjänsten tas så väl emot?

- Det är många orsaker. Men kunderna upplever att det går fortare och vi vill ju underlätta för våra gäster.

Utvecklingsförslag från kunderna

Kristoffer Stenqvist förklarar att Max har väldigt engagerade kunder och att han för närvarande har en "lång lista" med önskemål från kunder som har tagit till sig appen och nu har förslag på hur den skulle kunna utvecklas. Någon har till exempel efterlyst en funktion i stil med "Mina favoritbeställningar" så att det går ännu smidigare att köpa mat hos kedjan. Och det är inte omöjligt att det och flera andra förslag blir verklighet inom en inte allt för lång framtid.

- Det här är inget avslutat projekt utan vi jobbar med det här löpande och har flera nya funktioner på gång, förklarar Kristoffer Stenqvist.

Tror du att andra kedjor kommer att ta efter er på det här området?

- Det tror jag absolut. det är en generell trend att e-handeln ökar. Jag tror att det här är något som kommer att anses som självklart i framtiden.

Annons

Och det finns fler sätt att attrahera kunder online om man är i snabbmatsbranschen. McDonald’s har till exempel sedan en tid tillbaka en e-handel där företaget säljer produkter som är dekorerade med Big Mac-motiv. Enligt Alexandra Svenonius, som är presschef för McDonald’s i Sverige, arbetar företaget löpande med att utveckla kollektionen och ta fram nya produkter. Dessutrom har McDonalds testat ett annat onlinegrepp i form av att under en begränsad tid låta kunderna boka bord på ett antal restauranger via nätet.

- 80 procent av borden blev bokade under den första dagen, borden i Stockholmsområdet bokades upp på 15 minuter. Kampanjen var mycket uppskattad och det är inte omöjligt att vi kommer göra något liknande igen.

Obefogad oro för att tappa social kontakt

Och även McDonald’s sneglar på konceptet med mobil beställning. För närvarande testas så kallade beställningskiosker på ett 20-tal av företagets restauranger i Sverige.

- Vi jobbar kontinuerligt med hur vi ska utveckla gästernas upplevelse, både inne på restaurangen och i all annan kontakt. Vi har idag en av de mest nerladdade apparna i Sverige och har nästan 1 miljon besök i veckan. Gästerna gör allt från att söka information om vår mat och våra kampanjer till att använda erbjudanden. Självklart är mobil beställning något vi tittar på och vi utvecklar våra restauranger för att kunna erbjuda i framtiden, säger Alexandra Svenonius.

Så Sveriges snabbmatsfantaster ser alltså ut att ha många digitala nyheter att se fram emot.

Men trots att Max alltså upplevt att satsningarna på området blivit framgångsrika finns det enligt Kristoffer Stenqvist inga planer på att helt avskaffa möjligheten att beställa sin hamburgare på ett mer traditionellt sätt. Han berättar att när tjänsten infördes fanns det inom företaget en viss oro för att den sociala kontakten skulle tappas bort, precis som diskussionen i samhället i stort kretsade kring att vi skulle umgås mindre när Internet och de smarta telefonerna fick fäste. Men resultatet ska snarare ha blivit tvärt om.

- Ju mer vi har satsat på det här desto mer har vi märkt att det sparar tid för både oss och våra gäster och då har vi mer tid att hjälpa gästerna med annat. Det är svårt att säga hur det blir i framtiden, men vi kommer inte att sluta med servicen till våra kunder, avslutar Kristoffer Stenqvist.

Annons