Nätmaten omsätter 7,2 miljarder under 2017

Kallar livsmedelshandeln på nätet för "den svenska e-handelns tillväxtraket" i ny rapport från Svensk Digital Handel.

Att nätmaten är en rekordbransch är ingen nyhet. De senaste åren har vi regelbundet matats med rapporter om att andelen mat som köps online ökar allt mer.

Nu kommer branschorganisationen Svensk Digital Handel inom kort med en ny rapport - som bekräftar bilden. Enligt den kommer omsättningen för all nätmat under 2017 uppgå till 7,2 miljarder kronor, vilket är 1,7 miljarder, eller 30 procent, mer än under 2016.

Annons

Motsvarande tillväxt i den fysiska livsmedelshandeln väntas stanna på 2,4 procent.

Svensk Digital Handels graf över nätmatens utveckling

Investeringar bakom tillväxt 

Svensk Digital Handels VD Jonas Ogvall menar att tillväxten beror på aktörernas kraftiga utbredning samt ökad marknadsföring.

- Den starka tillväxten grundar sig i att i stort sett samtliga stor aktörer satsar kraftigt på marknadsföring, utökar sina upptagningsområden och fortsätter att investera för att öka sin kapacitet. Detta sker samtidigt som en allt större andel av svenskarna e-handlar livsmedel och dessutom blir allt mer lojala med den digitala mathandeln, säger han i ett pressmeddelande.

"Tröskeln kommer att sänkas" 

Samtidigt tror han att branschen kommer att fortsätta utvecklas.

- Alla de stora kedjorna är nu inne på marknaden och kan dra nytta av att de är aktiva i flera kanaler, vilket sannolikt medför att fler dagligvarukonsumenter blir digitala. Dessutom börjar både kedjorna och de renodlade webbutikerna att pressa sina priser på hemleveranser, vilket kommer att sänka tröskeln till fler köp online, säger Ogvall.

För den som vill ta del av rapporten när den släpps kan man anmäla sitt intresse HÄR. För medlemmar i Svensk Handel är rapporten gratis.

Annons
Annons