Nelly har lyckats kombinera innehåll och E-handel

Nelly.com är en av Sveriges bästa e-handelssajter när det kommer till att erbjuda besökarna kunskap och upplevelser kombinerat med produktinformation och försäljning, det visar en ny undersökning.

E-handel handlar inte bara om att lista produkterna på en sajt och sälja. Särskilt inom modehandeln har det blivit allt viktigare att inspirera och underlätta för kunderna att hitta vad de söker. Till exempel via nyheter, modereportage, video, bloggar och kundinteraktion.

Något e-handlare som Zalando och Nelly satsat allt mer på under den senaste tiden. Nelly lanserade i höstas en ny sajt med större fokus på inspiration och köpupplevelse, och de verkar ha lyckats.

Annons

Enligt en analys, A maturity index for Sweden’s top 5 eCommerce sites genomförd av Episerver, hamnar nämligen Nelly i topp när det gäller att erbjuda besökarna både kunskap och upplevelser, parat med produktinformation och försäljning.

Svenska företag omogna

Totalt detaljgranskades de fem e-handelsplatserna Ikea.com, HM.com, NetOnNet.se, Nelly.com samt Adlibris.com. Sajterna utvärderades efter sex olika olika kriterier, bland annat i vilken utsträckning man tillhandahåller innehåll utöver rena säljfunktioner, hur man balanserar e-handel med övrigt innehåll samt hur väl sajten speglar företagets varumärke.

– Nelly.com kom ut som den bästa svenska e-handelssajten, med mycket höga poäng i nästan alla kategorier. Det redaktionella innehållet är lätt att hitta, välskrivet och snyggt kopplat till varumärket. Sajten drar också stor nytta av multimedia och är frekvent uppdaterad, med en tät integration till sociala medier. Nelly.com fick 63 av 72 möjliga poäng i utvärderingen, säger Jenny Westberg, presskontakt Episerver.

På andra plats kom H&M med 58 poäng, följt av Ikea med 57 poäng. Adlibris fick 49 av 72 poäng, medan NetOnNet kom sist i utvärderingen med 37 poäng.

Samtidigt konstaterar man att svenska företag, med vissa undantag, ännu är rätt omogna när det gäller att kombinera innehåll och e-handel. Många koncentrerar sig på den rena försäljningen och erbjuder inte innehåll som skulle kunna öka kundupplevelsen och därmed också försäljningen.

Annons