E-handel handlar inte bara om att lista produkterna pÄ en sajt och sÀlja. SÀrskilt inom modehandeln har det blivit allt viktigare att inspirera och underlÀtta för kunderna att hitta vad de söker. Till exempel via nyheter, modereportage, video, bloggar och kundinteraktion.
NÄgot e-handlare som Zalando och Nelly satsat allt mer pÄ under den senaste tiden. Nelly lanserade i höstas en ny sajt med större fokus pÄ inspiration och köpupplevelse, och de verkar ha lyckats.
Enligt en analys, A maturity index for Swedenâs top 5 eCommerce sites genomförd av Episerver, hamnar nĂ€mligen Nelly i topp nĂ€r det gĂ€ller att erbjuda besökarna bĂ„de kunskap och upplevelser, parat med produktinformation och försĂ€ljning.
Svenska företag omogna
Totalt detaljgranskades de fem e-handelsplatserna Ikea.com, HM.com, NetOnNet.se, Nelly.com samt Adlibris.com. Sajterna utvÀrderades efter sex olika olika kriterier, bland annat i vilken utstrÀckning man tillhandahÄller innehÄll utöver rena sÀljfunktioner, hur man balanserar e-handel med övrigt innehÄll samt hur vÀl sajten speglar företagets varumÀrke.
â Nelly.com kom ut som den bĂ€sta svenska e-handelssajten, med mycket höga poĂ€ng i nĂ€stan alla kategorier. Det redaktionella innehĂ„llet Ă€r lĂ€tt att hitta, vĂ€lskrivet och snyggt kopplat till varumĂ€rket. Sajten drar ocksĂ„ stor nytta av multimedia och Ă€r frekvent uppdaterad, med en tĂ€t integration till sociala medier. Nelly.com fick 63 av 72 möjliga poĂ€ng i utvĂ€rderingen, sĂ€ger Jenny Westberg, presskontakt Episerver.
PÄ andra plats kom H&M med 58 poÀng, följt av Ikea med 57 poÀng. Adlibris fick 49 av 72 poÀng, medan NetOnNet kom sist i utvÀrderingen med 37 poÀng.
Samtidigt konstaterar man att svenska företag, med vissa undantag, Ànnu Àr rÀtt omogna nÀr det gÀller att kombinera innehÄll och e-handel. MÄnga koncentrerar sig pÄ den rena försÀljningen och erbjuder inte innehÄll som skulle kunna öka kundupplevelsen och dÀrmed ocksÄ försÀljningen.