Nigeria kan bli Afrikas nya ledare inom E-handel

E-handeln i Afrika har ökat dramatiskt under det senaste året. Särskilt i Sydafrika där tillväxten låg på drygt 35 procent under förra året. Landets dominans är dock hotad, och inom kort kan flera länder på kontinenten komma ikapp och förbi.

Den afrikanska e-handeln väntas få ett rejält uppsving de närmaste åren. Mycket tack vare den ökade tillgången till Internet samt billigare datorer, surfplattor och smartphones. Den största tillväxten under de senaste åren har man sett i Sydafrika och under 2012 ökade näthandeln med 30-35 procent i landet.

Men det finns fler länder på den afrikanska kontinenten som nu kan ta del av näthandeln tack vare de tekniska framstegen. Och enligt Hennie Heymans, vd för DHL Express i Sydafrika, är det flera afrikanska länder som snart kan gå förbi Sydafrika när det gäller e-handel.

Annons
Annons

Men det beror inte bara på att andra länder nu är på gång, det ska även finnas ett flertal faktorer i Sydafrika som hämmar e-handelns framfart i landet. Höga importtullar och tuffa importregler är två saker som hindrar konsumenterna från att dra nytta av näthandeln

– Om dessa hinder inte åtgärdas, kan Sydafrikas e-handelsmarknad vara i fara och hamna på efterkälken, säger Hennie Heymans.

Logistiken viktig

Hennie Heymans säger också att de tekniska framstegen på den afrikanska kontinenten lett till att näthandeln blivit en del av livet för många. Och eftersom tullreglerna är bristfälliga och importskatten är låg i flera andra regioner kommer den troligtvis att expandera snabbt.

Ett av de länder som spås en lysande framtid är Nigeria. Därför har DHL Express nyligen inlett ett samarbete med Jumia, Nigerias första och största afrikanska e-handlare utanför Sydafrika.

– Med en befolkning på över 160 miljoner och en redan blomstrande e-handelsmarknad kommer Nigeria att bli en stor aktör i afrikansk e-handel. Vi har sett en massiv ökning av förfrågningar efter våra tjänster i regionen, säger Heymans.

Jumia som ägs av Rocket Internet har snabbt växt till en stor aktör i Nigeria, det trots att man haft begränsade logistiska resurser. Och enligt Heymans ska man nu tillsammans se till att expandera ytterligare.

– Vi anser att de mest utmanande begränsningarna för en verksamheten i Afrika är distribution och logistik. Med vår logistik och infrastruktur kan Jumia nå ut till alla Nigerias 36 delstater, säger Hennie Heymans.

Källa: IT News Africa

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!