Nikes e-handel gick varm under inledningen på året

Sportjättens digitala satsning fortsätter att slå mynt. Under det första kvartalet växte Nikes e-handel med 46 procent jämfört med föregående år.

Nikes e-handel bara växer. Under det första kvartalet räkenskapsåret 2016, som slutade den 31 augusti, ökade online-försäljningen med hela 46 procent jämfört med samma period förra året.

Nike bryter inte ut siffrorna för sin e-handel närmare än så, men beräknat på förra årets försäljning som landade på 237 miljoner dollar, så lär Nike ha omsatt runt 345 miljoner dollar på nätet under årets första kvartal.

Annons
Annons

– Digitalt är en accelerator för hela Nike. Vårt digitala ekosystem erbjuder ett uppkopplat och ständigt växande community, personligt engagemang i realtid och tillgång till de produkter som våra kunder älskar, från topp till tå, kommenterade Nikes vd, Mark Parker, rapporten i ett uttalande.

Ospecificerade förbättringar

I juli stängde Nike ner sina nätbutiker och sin app under en dag för ”ospecifierade förbättringar”. Exakt vilka ändringar som genomfördes är fortfarande oklart men upplevelsen på sajten lovades bli bättre. Något som troligtvis lär ha kostat på men Parker säger att trafiken och konverteringen gått upp under kvartalet.

– Vi såg även en stark ökning, både när det gäller konvertering och trafik, på våra mobila plattformar. Vårt resultat under första kvartalet visar tydligt vår förmåga att fortsätta nå en lönsam tillväxt, säger Mark Parker.

 

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!