Nilson Groups nya e-handel tar upp kampen mot fri frakt

Skokoncernen Nilson Groups nya e-handel Feetfirst.se tar betalt för frakt och returer.

Efter en sommar med förberedelser i det tysta har nu Nilson Groups nya e-handel Feetfirst.se sett dagens ljus. Den omgjorda nätbutiken kombinerar koncernens alla butikskoncept som Din Sko, Nilson Shoes och Jerns och ska ge kunden en inspirerande köpupplevelse samtidigt som de fysiska butikerna och e-handeln på ett tydligare sätt kopplas ihop.

- Inför nylanseringen har vi tagit ett grepp kring hur vi, på ett inspirerat sätt, bemöter e-handelsbesökaren med ett uppdaterat text- och bildinnehåll på webben, säger Anders Ammilon, Business Process Manager på Feetfirst/NilsonGroup.

Annons

40 Feetfirst-butiker år 2020

Feet firsts kunder får, till skillnad från hos en del andra e-handlare inom skobranschen, betala 39 kronor för frakten, samt samma summa för att returnera enskilda varor. Ångrar man däremot hela sin beställning behöver man bara betala de 39 kronorna för frakten.

Hur ska ni tävla mot andra e-handlare som har fri frakt och fria returer?

- Vi bemöter våra e-handelskunder med fri frakt och fria returer i fysisk butik, det känns värdefullt att också kunna erbjuda personlig service och hjälp. Detta har bidragit till minskade returandelar hos oss, som är låga i jämförelse med många andra e-handelskonkurrenter. Vårt etablerade butiksnät är mycket betydelsefullt för en fortsatt utveckling av omnistrategi, säger Linda Fernell, informations- och PR-ansvarig på Nilson Group.

Som vi kunde berätta redan 2012 planerar Nilson Group att även ta sitt e-handelskoncept ut i den fysiska världen. Nu meddelar företaget att planen är att öppna mellan 30 och 40 butiker med namnet Feetfirst till och med år 2020.

- Feetfirst knyter ihop e-handeln och det fysiska butiksnätet och blir ett första steg i en större omnichannel-satsning. Äntligen kan vi erbjuda varje enskild kund ett bredare sortiment och en förenklad köpprocess. En röd tråd som löper genom alla kanaler där vi alltid sätter skorna och våra kunder först, säger Mats Nilsson VD på NilsonGroup.

Annons