Norden toppar när det gäller mode i mobilen

Nordiska kunder går allt snabbare över till att shoppa mode via mobilen. Samtidigt spenderar vi mer än resten av Europa.

Den mobila handeln ökar, inget nytt där. Och glädjande för alla e-handlare som ställt om sig för en mobil framtid är att de nordiska kunderna verkar lite extra glada för att använda sig av sin smartphone eller surfplatta. Särskilt när det kommer till mode.

Enligt en ny undersökning genomförd av Nosto, där man analyserat 700 europeiska modehandlare och 241 miljoner online-besök, visar det sig att hälften av trafiken till nordiska modebutiker på nätet nu kommer via mobila enheter.

Annons
Annons

En siffra som enligt Nosto ska vara klart högre än jämfört med länder som Tyskland, Frankrike, Spanien och Storbritannien.

Nordborna spenderar mest

Undersökningen, som genomfördes under de första två kvartalen 2015 och 2016, visar också att 21 procent av intäkterna från nordisk e-handel inom modebranschen kom via smartphones under årets första kvartal. En 83 procentig ökning från 2015. Det medan 15 procent kom via surfplattor. 

Något som innebär att de mobila enheterna stod för 36 procent av modeintäkterna under årets först tre månader. Som jämförelse kan vi nämna att svenska e-handlare kunde visa upp ännu bättre siffror under juli månad. Mobila enheter stod då för över 50 procent av intäkterna enligt Ehandel.se Analytics, vilket dock inte bara gäller mode.

Desktop fortfarande på topp

Även om trafiken blir allt mer mobil så kommer majoriteten av intäkterna fortfarande via datorer, 64 procent enligt Nostos undersökning. Och slår man samman alla kanalerna så visar det sig att nordborna toppar ännu en lista.

De nordiska kunderna spenderar nämligen i snitt 1 413 kronor per besök. Det medan samma siffra för resten av Europa stannar på 1 144 kronor.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!