Nordic Design Collective ska inspirera med ny sajt

Nordic Design Collective lanserades i mars 2012 med målet att hjälpa designentreprenörer nå ut till en bredare målgrupp med sina produkter. Samma år utsågs man även till en av Sveriges 100 bästa sajter i InternetWorld Topp 100. Nu tar man nästa steg i sin utveckling genom att lansera en helt ny sajt.

Nordic Design Collective har inte funnits mycket längre än ett år men har redan lockat många designers och besökare. Marknaden för designprodukter och det som ibland kallas emotionell shopping växer starkt just nu. Något som sajtens grundare och vd, Maria Richardsson är väl medveten om, och nu lanserar man en helt ny sajt

– Att i det här läget kunna lansera en ny sajt byggd på en helt ny teknisk plattform ger oss en bra position att växa och att fortsätta utveckla sajten för att även i fortsättningen ge våra kunder en bra köpupplevelse och mycket inspiration, säger Maria Richardsson.

Annons

Den nya sajten bygger på Magento och ska ge möjlighet att snabbt vidareutveckla och anpassa sajten både efter behov och de snabba trender som nu råder inom e-handeln. Man har också valt att göra den nya sajten helt responsiv då andelen besökare från mobila enheter ständigt ökar.

– Designen är helt anpassad efter det beteende vi ser hos vår huvudmålgrupp, och fokus ligger på att inspirera och lyfta fram alla de fantastiska produkter som våra talangfulla formgivare skapar, samtidigt som sajten skall vara lättanvänd för våra kunder.

Finansierat via FundedByMe

Satsningen är delvis finansierad genom equity crowdfunding och Nordic Design Collective var det första företaget i Sverige att stänga en finansieringsrunda genom sajten FundedByMe. En sajt som fler e-handlare vi skrivit om använt sig av.

Lanseringen är enligt Maria det första steget i en utvecklingsplan för att kunna stärka nya nordiska oberoende formgivare i deras karriärer och att hjälpa dem att nå ut mot en större målgrupp, samt lyfta fram deras historier.

– Vi har under våren också satsat på att bygga ut vårt redaktionella innehåll, med fler intervjuer, tips och inspiration, och även detta blir i samband med nylanseringen bättre integrerat med butiken, säger Maria Richardsson.

Källa: Press

Annons