Nordiska kunder vågar inte näthandla med rösten

"Handla med sin mobil sågs med viss skepsis för bara tio år sedan".

Enligt PostNord så är AI och röststyrda hemassistenter glödheta inom e-handeln. De nordiska konsumenterna sägs dock inte var speciellt sålda på att e-handla med rösten.

- Röststyrt är på allas läppar; vi låter Alexa och Siri öppna huset, föreslå middagsrecept och ha koll på vår hälsa. Men få av oss vågar ännu låta sin virtuella hemassistent köpa nya jeans åt sig, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.

Annons
Annons

Många kommer att inse fördelarna

Frågan är väl också hur man, som nordisk konsument, ber sin röstassisten köpa jeans. Oavsett möjligheterna så är konsumenterna inte sålda på konceptet, enligt rapporten E-handeln i Norden.

- Att handla med sin mobil sågs med viss skepsis för bara tio år sedan, och nu använder över hälften av de e-handlande svenskarna mobilen varje månad. Än verkar det dock vara långt kvar innan nordborna är bekväma med att handla via röststyrda enheter, skriver PostNord.

Enligt Arne Andersson handlar det förmodligen om en vanefråga och han tror att många snart kommer att inse fördelarna. Artificiell intelligens, å andra sidan, är inte något kunderna behöver ta till sig på samma sätt. Där sägs det finnas omedelbara fördelar för många e-handlare. Ett exempel som tas upp är möjliheterna att med AI minska klädreturerna, genom att bättre träffa rätt på kundens storlek.

"Sverige har högst andel som e-handlar"

Rapporten E-handeln i Norden tittar förstås också på hur nordborna e-handlade under 2018. Den nordiska e-handeln omsatte 230,2 miljarder kronor under förra året, enligt PostNords mätning.

- Totalt handlade nordborna för drygt 230 miljarder kronor under 2018, där svenskarna står för nästan 93 miljarder. Sverige har högst andel av befolkningen som e-handlar, 68 procent, medan danskarna är de som spenderar mest på varje köp, 2 291 kronor, konstaterar PostNord.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!